Nieuwe Persgroep-ceo: 'behoefte aan een krant blijft'

Erik Roddenhof is benoemd tot nieuwe ceo van Persgroep Nederland, de uitgever van onder meer het Algemeen Dagblad, Trouw, Het Parool en de Volkskrant. De 44-jarige Roddenhof neemt per 1 januari de dagelijkse leiding over van Frits Campagne (60), die nog wel actief blijft als voorzitter van de raad van bestuur. Campagne, tussen 2003 en 2009 algemeen directeur van Het Parool, speelde een belangrijke rol bij de overname van de vroegere PCM-kranten door het Belgische De Persgroep.

'Jongeren komen massaal op onze website en lezen massaal ons nieuws via Facebook en Twitter.' Beeld
'Jongeren komen massaal op onze website en lezen massaal ons nieuws via Facebook en Twitter.'Beeld

Roddenhof werkte eerder voor telecomaanbieder KPN en energiemaatschappij Nuon. De huidige commercieel directeur van Persgroep Nederland groeide op in een gereformeerd Arnhems gezin waar Trouw werd gelezen. Tot verdriet van zijn ouders stapte Roddenhof tijdens zijn Tilburgse studententijd over op de Volkskrant.

Is een krant lastiger aan de man te brengen dan energie of telefoonabonnementen?

'Het is heel anders. Een krant is een product dat elke dag nieuw is. Ons product, dat zijn de mensen die verhalen schrijven. Lezers voelen zich veel meer emotioneel verbonden, de krant is een onderdeel van hun leven. Verander iets aan de krant, aan de puzzels bijvoorbeeld, en je lezers zullen je direct laten weten wat ze ervan vinden. Dat maakt het werk ook erg leuk.'

Wat moet er beter aan de Volkskrant?

'Dat weet jullie hoofdredacteur beter. Ik heb daar wel een mening over, maar hou die liever voor me. Zoals elke consument heb ik mijn favorieten in de krant. Ik lees de column van Aaf altijd graag en ben ook een liefhebber van de sportpagina's, hoewel ik als hardcore Ajax-fan soms een uitstapje maak naar het Parool.'

Lezen mensen over dertig jaar nog een papieren krant?

'Ja. Als je de geschiedenis overziet zijn er altijd dingen bij gekomen in plaats van weggegaan. Toen de radio kwam voorspelden mensen ook het einde van de krant, hetzelfde gebeurde met de komst van het internet. Maar steeds bleef er behoefte aan een krant. Alle ontwikkelingen dwingen ons wel om nog beter na te denken wat onze functie is en hoe we ons kunnen onderscheiden. We kunnen denken dat we als papieren krant steeds het laatste nieuws moeten hebben, maar dat is niet zo, dat doen we al via onze online media.'

Exterieur van het gebouw waar de redacties van de Volkskrant, Het Parool en Trouw ondergebracht zijn. Beeld anp
Exterieur van het gebouw waar de redacties van de Volkskrant, Het Parool en Trouw ondergebracht zijn.Beeld anp

Hoe krijg je jongeren zover om een krant te lezen?

'Ik denk dat we daar soms te ingewikkeld naar kijken. Jongeren komen massaal op onze website en lezen massaal ons nieuws via Facebook en Twitter. Eerlijk gezegd had ik op mijn achttiende ook niet meteen een abonnement - als je geen geld hebt is bier toch belangrijker. Tegen de tijd dat de jongeren van nu wat ouder zijn zal nieuws weer heel anders geconsumeerd worden. We moeten voor elkaar zien te krijgen dat ze dan nog steeds behoefte hebben aan ons nieuws.'

En hoe verdien je in tijden van adblockers genoeg aan advertenties?

'Adblockers zijn ontstaan uit ergernis bij lezers. Dat lijkt me geen goede zaak, een adverteerder kan pas blij zijn als de consument blij is. Dus moet de kwaliteit van onze advertenties omhoog. Ik hoor lezers nooit klagen over de advertenties in de papieren krant, maar online hebben we nog geen goede balans kunnen vinden, een euvel waaraan bijna alle websites lijden. Natuurlijk is het vervelend dat adblockers ons businessmodel onderuit halen, terwijl lezers ondertussen wel gebruik maken van ons gratis nieuws. Maar het heeft geen zin om tegen adblockers te vechten. De enige oplossing is nog betere producten ontwikkelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden