Nieuwe mode grijpt tachtig jaar terug

In de galerie van modewinkel Corso Como 10 in Milaan opende de Franse modeontwerper Pierre Cardin vorige week woensdag hoogstpersoonlijk een tentoonstelling van zijn vroege werk....

Cardin schudde in de jaren zestig van de vorige eeuw de modewereld op met zijn doldwaze Star Trek-pakken. Cardins oude kostuums in de galerie waren gek genoeg stukken moderner dan de nieuwe damesmode voor de komende winter, die vorige week in Milaan gepresenteerd werd.

Modehuizen zijn bijna allemaal oerconservatief in de hoop hun omzet te verhogen

'Ja, logisch. Kijk eens aan het einde van het seizoen welke kleren in het uitverkooprek hangen: de extreemste stuks uit de collecties,' vertelde Chanel-ontwerper Karl Lagerfeld een maand geleden in Parijs. De koper houdt van klassiek.

En wat wil die consument dan, komend najaar? De eensgezindheid onder de ontwerpers in Milaan was frappant: de consument wil jaren twintig. Art Deco, fluweel, opgefleurd met fonkelende diamanten broches en goud- en zilverlamé. Bij veel collecties leek het of de ontwerpers bij een oude rijke tante in de dekenkist waren gedoken. De charlestonachtige cocktailjurkjes waren wel een beetje van silhouet veranderd, want waar die jurken tachtig jaar geleden een lage of helemaal geen taille hadden, zaten ze nu sexy om het lichaam, met een hoge taille.

De ommezwaai was nogal verrassend, want amper een jaar geleden waaide er een soort sixties/pop-art trend door de mode, het jaar daarvoor werd de army look nog gepropageerd. 'Ik denk dat mensen nu gewoon mooie klassieke kleren willen', vertelde ontwerper Graham Black van Ferragamo daags voor zijn show op zaterdag. Voor hem op tafel lag een dik standaardwerk over Art Deco, zijn belangrijkste inspiratiebron voor dit seizoen. 'De ethnic glamour van art deco was prachtig', zei hij. 'Het was klassiek én modern. Ze maakten prachtig borduurwerk met gouddraad, maar ook sieraden van kunststof.'

Het moet een poging tot vlucht uit de werkelijkheid zijn, dat omarmen van het rijke leven van vroeger. Weg van de dreiging van terrorisme en milieurampen, terug naar de tijd van dinertjes bij het haardvuur na een ontspannend jachtpartijtje. Niet alleen was het Justin Timberlake-jagershoedje alom tegenwoordig (bij Burberry, Prada, Miu Miu, Pucci), er werd zo veel bont gebruikt dat je haast denkt dat jagen zelf ook weer in de mode komt. Een nerts met een handje edelstenen erover heeft nu eenmaal meer glamour dan een jeans of een jas van plastic.

En 'glamour' was het toverwoord in Milaan, en dan vooral de glamour van Josephine Baker, Dietrich, Garbo, en de glorieuze beginjaren van Hollywood. Dolce en Gabbana maakten zelfs een wat overbodig boek, Hollywood genaamd, vol foto's van hun favoriete filmsterren. En langs de Art Deco-achtige meubels op hun catwalk liepen de meisjes in fonkelende, nette galajurken en strakke mannenpakken, liefst in de kleurcombinatie van het Oscarbeeldje zelf: zwart en goud.

Hun modeshow was het toppunt van een toch al zo retrospectieve modeweek. Bij de show van hun goedkopere lijn D en G draaiden Dolce en Gabbana ook bepaald niet om de boodschap heen. Ze bouwden op de catwalk een tweedehands-kledingwinkel na, en hun collectie refereerde glashelder naar de jaren twintig. Het stond zelfs in zwierige letters op de T-shirts geprint: Belle Epoque.

Damesmode, herfst/winter 2004/2005, Milaan. Gezien: o.a. Dolce en Gabbana, Burberry, Miu Miu en Salvatore Ferragamo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden