'Nieuwe media definitief doorgebroken in 2008'

VIANEN (ANP) - Nieuwe media als Twitter en MySpace zijn dit jaar definitief doorgebroken. Dat stelt het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologieën (ViNT) van ICT-bedrijf Sogeti Nederland. Het bedrijf stelde een jaaroverzicht van de belangrijkste nieuwsfeiten samen waarbij nieuwe media een prominente rol vervulden.

De verkiezingscampagne van Obama staat in die lijst op een, gevolgd door de problemen voor internetspaarders bij Icesave, de aanslagen in Mumbai en de val van minister Ella Vogelaar die werd ingezet op GeenStijl.

,,Via Twitter zijn mensen op de hoogte gehouden van campagnebijeenkomsten van Obama en werd de gewone man om donaties gevraagd. Dat heeft de draagkracht van de campagne onder de burgers geweldig versterkt'', aldus Menno van Doorn van ViNT. ,,Obama scoorde op het moment van de verkiezingen op MySpace en Facebook vier maal beter dan McCain.''

In Mumbai waren het de burgers die verslag deden van de aanslagen. ,,CNN gebruikte nieuwe-mediaberichten die vanuit de hotelkamers werden verstuurd per sms, Twitter en e-mail.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden