Nieuwe iconen voor New Orleans

Het zijn niet zo maar een paar ideetjes, de ontwerpen op de tentoonstelling Newer Orleans voor de Amerikaanse stad die door een storm werd vernield....

De stad bezoeken kon niet meer, daarvoor kregen de bureaus devergunningen en visa niet op tijd rond. Alles verliep via internet:research, contact met de mensen daar. De relaties van de (half-Amerikaanse)NAi-directeur Aaron Betsky hielpen daarbij. Een vriend van hem, ReedKroloff, is naast decaan op de architectuurschool van Tulane in New Orleansook adviseur van burgemeester Nagin op het gebied van de wederopbouw.

Behalve de Nederlanders werden ook drie architecten uit de VS gevraagdde drie ontwerpen te maken, onder wie Thomas Mayne, de PritzkerPrize-winnaar van 2005 die samenwerkt met de projectontwikkelaars in NewOrleans.

De kans dat de ontwerpen worden gerealiseerd, is dus aanwezig. Al is datniet de opzet. Betsky: 'Dit project is in eerste instantie vooral bedoeldals inspiratie voor de mensen van New Orleans.' Waar de tentoonstelling naNew York waarschijnlijk naartoe reist.

Vier maanden nadat Katrina de stad aan de Mississippi trof, is minderdan een kwart van de bijna 500 duizend inwoners teruggekeerd. Op ditmoment is men vooral druk met dijkherstel en civiele werken. Daarna kan hetechte opbouwen pas beginnen. Wat, is de vraag, kunnen architecten in zo'nsituatie beteken? En: wat kan de Nederlandse architectuur bijdragen?

Betsky: 'Wederopbouw is vooral een politiek vraagstuk. Daar komt dearchitectuur vaak niet aan te pas. Toch is het zinvol om beelden tecreëren die de stad en het landschap toekomst kunnen geven, die degemeenschap samen kunnen brengen.'

Winy Maas van MVRDV: 'We waren aanvankelijk heel terughoudend. Je wiltgeen aasgier zijn. Tegelijk is het belangrijk dat de internationalearchitectuur meedenkt. Zorgt dat die stad weer een injectie krijgt.Nederlanders staan internationaal bekend om een pragmatische en nieton-idealistische houding, en een zekere vorm van lichtvoetigheid en humordie een zalvende werking kan hebben.'

Zijn ontwerp baseerde hij op een kindertekening van een meisje van deMartin Luther King-school. 'Zij had een heuvel getekend met mensen die inde regen naar de top liepen. De eenvoud was zo mooi. De oude school was vaneen heel optimistische en open school in de loop van de tijd veranderd ineen bunker, vanwege schietpartijen. Wij wilden per se geen defensieveschool maken. We wilden de droom van dat meisje verwezenlijken.' Zoontstond het idee van een school als een terp, een veilige plek, hoog endroog. De school zou de hele wijk, die er met lege plekken en verbrandehuizen ook vóór Katrina al verwoest uitzag, omhooghalen. Betsky: 'Ditsoort economische rampgebieden heb je in elke Amerikaanse stad. Er moeteerst een drama plaatsvinden voor daar wat gebeurt.'

Ben van Berkel werd gevraagd om iets te maken op de schaal van de stad:een mediatheek. 'Na zo'n ramp moet je aan de ene kant snel en pragmatischterugbouwen, maar je moet ook een paar duidelijke, iconische gebouwen neerdurven zetten die kracht en hoop uitstralen, een toekomst.'

Van Berkel koos voor een ziggurat, een oervorm in de architectuur, eenzigzag-vormige tempel opgebouwd uit getrapte terrassen. Of er wel te bouwenvalt voor zo'n klimaat? Van Berkel: 'Deze constructie is van staal enbeton, die overleeft een orkaan wel. Maar de dijken in New Orleans zijn zoontworpen dat ze maar 150 jaar meegaan. Die norm moet wel wordenbijgesteld. In Nederland is de norm: één dijkbreuk op de 1250 jaar.'

Toch is hij voorzichtig optimistisch: 'Je krijgt nu de kans deeconomische en sociale problemen aan te pakken. New Orleans is een stad diedreef op toeristen. Ik kan me voorstellen dat de stad weer aantrekkelijkkan worden. Kijk maar hoe trots Nederland nu is op de dijken. Dieschoonheid van civiele techniek, dat kan daar ook.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden