Nieuwe Hans Teeuwen begint sterk, maar mist urgentie

Hans Teeuwen dwaalt gaandeweg af van de actualiteit, waarin hij zelf nota bene zo'n prominente rol speelt.

Hans Teeuwen in 'Echte rancune.' Beeld Tom Bertels

Een bonte avond vol karaktermoord op belangrijke mensen en/of instituties, dat wordt ons beloofd in de aankondiging van Echte rancune, Hans Teeuwens langverwachte nieuwe cabaretvoorstelling. En inderdaad, in de felle openingsmonoloog krijgen cabaretcollega's Dolf Jansen en Claudia de Breij meteen een keiharde sneer. De in zwart pak gestoken Teeuwen benoemt de gepolariseerde tijd waarin we leven: 'Een tijd die schreeuwt om cabaret!'. Maar dan vooral geen slap VARA-cabaret, aldus Teeuwen, die zich opwerpt als de moreel leider die Nederland nodig heeft. Dat begint goed, denk je, dit zou een avond satire op het scherpst van de snede kunnen worden.

Niet veel later maakt Teeuwen in één lange haal al onze buurlanden en vrijwel alle religies belachelijk. Uiteindelijk óók de islam, ook al doet hij dat op een minder shockerende manier dan je zou verwachten: hij keert het zaakje slim om, en vraagt zich af waarom het nodig is om een religie die barst van de zelfrelativering en joie de vivre voor schut te zetten. Ook een liedje verderop, waarin hij een terroristenjongen toezingt en belooft om een stageplek en een psychiater voor hem te regelen, is erg fraai en verrassend.

Toch dwaalt Echte rancune gaandeweg af van de urgente actualiteit, waarin Teeuwen zelf nota bene zo'n prominente rol speelt door zijn recente Erdogan-beledigingen. Ook komt er nog maar weinig karaktermoord voorbij. Wacht even, het is toch niet zo dat die VARA-cabaretiers uit de opening de belangrijkste personen zijn die vanavond onder vuur worden genomen? Het lijkt er wel op, wanneer Teeuwen Echte rancune halverwege laat ontaarden in een show die niet veel verschilt van voorganger Spiksplinter uit 2011: een allegaartje van losse nummers, absurd en/of grof, het ene lolliger dan het andere.

Erg grappig is het stuk waarin Teeuwen vertelt hoe hij een eigen pretpark probeerde op te zetten, Hans Teeuwen World, een extreem kindonvriendelijk park. Minstens zo goed is de herinnering aan de jeugdboeken over Rinske Dondersteen, het 'meisje zonder normbesef', en een countryliedje over een homozoon, gezongen met perfect cowboy-accent.

Er komen ook veel minder sterke invallen voorbij, die veel lijken op wat we al kennen: in eerdere shows ging Teeuwen aan de haal met duffe beroepen als badmeester en ijscoman, ditmaal is hij eigenaar van een lampenwinkel. In het slotdeel zingt hij twee zeer matige liedjes met begeleiding van een geluidsband: één vrolijk deuntje over 'geile neukseks' en één Surinaams lied met rijmwoorden. Dit had de try-outfase niet mogen overleven.

Echte rancune

Door Hans Teeuwen.
In Theater Carré Amsterdam, 7 mei.
Tournee door Nederland en België t/m 13 augustus.
Dit najaar ook tournee door Groot-Brittannië.

Het is jammer, zeker ook omdat Teeuwen soms echt probeert om iets anders te doen dan we van hem gewend zijn. Zo is zijn toon persoonlijker en kwetsbaarder, en praat hij over de band met zijn publiek en de worsteling met zijn creativiteit. Hij sluit af met een verhaal over de 18-jarige Hans in de door drugs beheerste krakersscene in Weert.

Dat laatste verhaal is persoonlijk, maar niet heel urgent, in een tijd die inderdaad schreeuwt om cabaret en waarin juist Hans Teeuwen zo'n interessante positie inneemt. Ondanks de veelbelovende opening blijft de échte rancune uiteindelijk uit in deze wisselvallige show.

Lees ook:


Het huis van Hans Teeuwen is een oase van rust (+)


Hans Teeuwen beweert in zijn nieuwe programma dat deze tijd schreeuwt om cabaret. De vrijheid van meningsuiting is voor hem een serieuze zaak. Toch gaat hij volgens critici te ver. Wat beweegt hem?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden