Nieuwe 'Blair Witch Project' maakt hype niet waar

PARANORMALACTIVITY

Regie Oren Peli.Met Micah Sloat, Katie Featherston.In 55 zalen.

Hoe creëer je een moderne hype? Paranormal Activity is zo’n film die – naast bijvoorbeeld The Blair Witch Project en Cloverfield – zo in de schoolboekjes voor marketingdeskundigen kan. Het verhaal is eigenlijk te mooi om waar te zijn: amateur Oren Peli maakt met vrienden in zeven dagen een spookfilm. Net als bovengenoemde horrorsuccessen zogenaamd bestaand uit ‘authentiek’ materiaal, gefilmd in zijn eigen huis met onbekende acteurs. Budget: elfduizend dollar. Geen studio zou zich er aan branden. Totdat een vertoning op dat ene filmfestival een voorzichtig succesje bleek op internet, waardoor meer partijen interesse hadden, Steven Spielberg zich ermee ging bemoeien, enzovoorts. Weldra buitelden internetgebruikers over elkaar heen om te melden hoe vreselijk eng Paranormal Activity is, wat slim werd aangewakkerd door de inmiddels gevonden filmmaatschappij. Voilà, zo bracht de film al ruim 100 miljoen op.

De hype past goed bij de film: die drijft namelijk op voorpret. Overdag piekeren Micah en zijn vriendin Katie zich suf: is hun huis bezeten door een geest? Wat wil die? Wat moeten ze doen? ’s Avonds wordt de camera telkens op dezelfde plek neergezet, zodat het stel kan zien wat er gebeurt als ze slapen. Het is vooral dat stilstaande, vaagblauwige beeld dat werkt. Het wordt versneld afgespeeld – er loopt een klokje mee – tot een willekeurig moment, ergens midden in de nacht. Dan gaat iets gebeuren in dat vaste kader, extra aangekondigd door gerommel. De ogen scannen nerveus het beeld – die donkere hoek? De deuropening? En met elke avond wordt de spanning groter.

Maar, zoals vaker de ellende is bij hooggespannen verwachtingen: het valt uiteindelijk een tikje tegen. Paranormal Activity is nog altijd een stuk spannender en gewaagder dan veel gelikte horror, maar zeker niet het gilfeest dat werd beloofd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden