ACHTERGRONDQUIBI

Nieuwe app Quibi komt met ‘kwaliteitsfilmpjes’ voor smartphone

Het platform, opgericht door Jeffrey Katzenberg van Disney en met medewerking van véél celebrity’s, wordt maandag gelanceerd.

Beeld Quibi

Veel Hollywoodsterren en rijke investeerders gingen al in zee met Quibi, een soort kruising van Netflix en YouTube. Vanaf maandag 6 april is de app van het nieuwe platform beschikbaar in onder meer Amerika. Nu moet blijken of het bedrijf de hooggespannen verwachtingen kan waarmaken en consumenten bereid zijn te betalen.

Quibi is een afkorting van ‘quick bites’, je spreekt het uit als kwih-bie. Het platform brengt korte filmpjes uit voor de smartphone. De lengte varieert van 4 tot 10 minuten, elke werkdag komt er drie uur beeldmateriaal bij. Of Nederlanders meteen al abonnee kunnen worden is onduidelijk: het Amerikaanse bedrijf gaat al dagen niet in op vragen.

In het eerste jaar belooft Quibi 8.500 afleveringen van 175 exclusief voor de app gemaakte programma’s, zoals dagelijkse filmpjes over nieuws, entertainment en sport, minidocumentaires en films die bestaan uit korte ‘hoofdstukken’ en speciaal hiervoor zijn geschreven.

De lijst met bekende medewerkers is schier oneindig, met onder anderen Kendall Jenner, Reese Witherspoon, Drake, Chance the Rapper, Tyra Banks, Steven Soderbergh, Chrissy Teigen, John Travolta en Zac Efron. Maandag komt bijvoorbeeld het eerste van een serie filmpjes beschikbaar waarin acteur Idris Elba in diverse auto’s de strijd aangaat met stuntcoureur Ken Block.

Elba vs. Block op Quibi.Beeld Filmbeeld

Opmerkelijk is dat Steven Spielberg werkt aan een horrorserie die alleen is te bekijken na zonsondergang. Als uit gps-gegevens van iemands telefoon blijkt dat de zon opkomt, is het materiaal niet meer beschikbaar.

Opvallend is ook dat Quibi een nieuwe techniek introduceert: turnstyle. Die maakt het mogelijk het perspectief van filmpjes te veranderen door je telefoon te draaien. Wie zijn smartphone rechtop houdt, ziet bijvoorbeeld een close-up van de hoofdrolspeler en wie het toestel een kwartslag draait ziet meer van de omgeving: de hoofdpersoon én wat naast hem gebeurt.

Sommige kenners zien Quibi als directe concurrent van streamingdiensten als Netflix en HBO, maar oprichter Jeffrey Katzenberg oordeelt anders. Die platforms richten zich op iets ouderwets als een tv, zei hij in januari tegen techwebsite The Verge. Quibi kiest voor smartphones. Jongeren en millennials zijn de voornaamste doelgroep: zij ‘snacken’ graag filmpjes.

Grote vraag is of consumenten hiervoor willen betalen, na een proefperiode van drie maanden. In Amerika kost een abonnement 5 dollar, met reclame, of 8 dollar.

Creativiteit en techniek

Ennèl van Eeden, media- en entertainmentkenner van adviesbureau PwC, is gecharmeerd van het platform: ‘Het is een mooie combinatie van creativiteit en techniek. Ze willen het maximale uit allebei halen, bijvoorbeeld in die Spielberg-serie. Wat ik geinig vind is dat ze met adverteerders hebben afgesproken dat óók in opeenvolgende reclamefilmpjes een verhaal zal worden verteld, over producten.’

Wat helpt, is dat er grote namen achter zitten: Quibi-directeur Meg Whitman is voormalig ceo van eBay, oprichter Jeffrey Katzenberg loopt al veertig jaar rond in Hollywood. Hij gaf leiding aan de filmafdeling van Disney en heeft animatiestudio Dreamworks opgericht. 

Belangrijke spelers hebben samen bijna 2 miljard euro in het platform geïnvesteerd, waaronder WarnerMedia, Liberty Global, Sony Pictures, NBCUniversal en Disney. Google is er nauw bij betrokken.

Toch twijfelen kenners of consumenten bereid zijn nóg een betaald abonnement te nemen, naast allerlei andere. ‘Sommige adverteerders zijn heel enthousiast, anderen geven Quibi geen kans’, zegt Van Eeden. ‘Ik vind het te vroeg om ze nu al af te schrijven. Al denk ik wel dat ze hun prijs moeten laten zakken om succesvol te worden.’

Aan bravoure ontbreekt het in elk geval niet bij oprichter Katzenberg. Hij meent dat zijn app het hele speelveld zal veranderen. Platforms als YouTube en Instagram staan vol gratis beeldmateriaal, maar Quibi biedt veel meer kwaliteit, vindt hij: ‘Anderen steken 100 dollar per minuut in een filmpje, wij 100 duizend dollar.’

Het bedrijf heeft geen haast. Misschien hebben consumenten wel een jaar nodig om te begrijpen wat Quibi allemaal te bieden heeft, zei directeur Whitman in januari.‘Dit is een marathon, geen sprint.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden