Nieuw werk Lutoslawski is sleutelmoment

Hoe musici de componisten van hun tijd beïnvloeden, kun je mooi horen in het Pianoconcert dat Witold Lutoslawski (1913-1994) in de jaren tachtig schreef. Met het spel van Krystian Zimerman in gedachten componeerde de Pool een werk dat optimaal gebruikmaakte van de glinstering die Zimerman in de toon van zijn piano kan aanbrengen en van zijn onbegrensde techniek.

De eerste opname dirigeerde Lutoslawski zelf, met het BBC Symphony Orchestra en Zimerman, maar de pianist bleef het stuk spelen en zijn visie ontwikkelde zich. Nu, 26 jaar later, komt hij met een nieuwe opname met de Berliner Philharmoniker en hun chef-dirigent Simon Rattle. De pianopartij klinkt fijner dan in de eerste versie, alsof Zimerman is blijven vijlen tot flinterdun spinrag ontstond waarop het orkestzonlicht optimaal reflecteert.

Het andere werk op de cd, de Tweede symfonie, markeert een sleutelmoment in Lutoslawski's ontwikkeling. In 1960 had hij via de radio een stuk gehoord van John Cage, dat met behulp van toeval was ontstaan. Hij was onder de indruk van die aanpak en sloeg aan het experimenteren. Deels houdt hij de regie strak in de hand, deels laat hij de musici vrij. Simon Rattle maakt er een enerverende uitvoering van, trefzeker balancerend tussen doelgerichtheid en toeval. BL

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden