Nieuw vuur in de ijzergieterij

Voor 12,5 miljoen euro kregen onder anderen de gemeenteraad en tal van culturele organisaties een plek, die een begrip moet worden in de Achterhoek.

Hierbij een oproep aan beslissers over de schaarse ruimte. Hergebruik alle oude fabrieken en industriële gebouwen. In de stad, maar vooral op het platteland. Voor een tweede leven is geen aanloop of gewenning nodig. De geest van vroeger begint direct te bruisen.

Althans dat is het geval in Ulft. Van de oude fabrieken van Dru – bekend van de oranjerode geëmailleerde pannen – heeft de ijzergieterij als eerste een nieuwe invulling gekregen, en meteen is het raak. Dat de andere fabrieken nog als vastgelopen schepen in het zand staan, deert niemand. Hier is het vuur al tot leven gewekt.

De god van het ijzer werd ingewisseld voor de godin van de kunst. Alles wat te maken heeft met cultuur heeft Ulft in het gebouw weten te verzamelen. Een bibliotheek, de muziekschool, een galerie, een Turks cultureel centrum, een theater, een grand café en een poppodium.

Het stoere gebouw, waar pannen, kachels en badkuipen werden gemaakt, werd volledig gestript en opnieuw aangekleed met stoere plaatijzeren trappen en meubels van sloophout. De zee van ruimte die vrijkwam, is tot op de laatste millimeter benut. In zalen en zaaltjes heeft zowel de damvereniging als de gemeenteraad onderdak gekregen.

Het heeft 12,5 miljoen euro gekost om een kloppend hart in de Achterhoek te creëren, en feitelijk is dat doel nu al bereikt. Morgen wordt het gebouw officieel geopend, maar in de twee maanden van proefdraaien hebben vele omwonenden een duik in het hippe leven genomen.

Vorige week woensdag was het bijvoorbeeld volle bak bij een try-out van Youp van ’t Hek. De cabaretier ondervond hoe het publiek zich op zijn gemak voelt in de Dru. Gasten gingen tijdens zijn voorstelling ongegeneerd naar het toilet. De verbaasde Van ’t Hek gebruikte hun gaan en komen als running gag en probeerde hen bij terugkomst bij te praten. Daarmee trakteerde hij Ulft op een fors langere aflevering, maar ook op een verrassende inkijk in zijn direct aan te boren voorraad improvisatietalent en humor.

Behalve de theaterzaal zal het poppodium de uitstraling van de Dru gaan bepalen. En ook daarvoor was promotie nauwelijks nodig. Alle 1.500 kaarten voor aanstaande zaterdag, wanneer de fabriek de hele dag in het teken van muziek zal staan, zijn verkocht. Gijs Haccou heeft slechts een pagina op Hyves hoeven aan te maken.

Haccou is verantwoordelijk voor de programmering. Hij begint bewust met A-artiesten zoals het rappersduo The Opposites en dj Don Diablo, zegt hij, om het poppodium direct goed neer te zetten. ‘Je moet een beetje commercieel programmeren om mensen hier naartoe te halen.’

In de theaterzaal sluit diezelfde dag voor het oudere publiek de bejubelde The Original Sixties R & B and Soul Show zijn tournee af.

Voor de muziekliefhebbers is Dru een verademing, zegt Haccou. ‘In de wijde omtrek is geen popzaal te bekennen. Zij moeten daarvoor naar Arnhem, Nijmegen of Enschede.’

Van de discotempel Radstake in Varsseveld, die volgens Haccou ‘strak programmeert’, heeft hij geen concurrentie te duchten. Hij mikt op een wat ouder publiek. Maandelijks wil hij dat topartiesten, dj’s en singer-songwriters elkaar afwisselen. In het voorprogramma krijgt standaard Achterhoeks talent een kans. Elk dorp telt gemiddeld acht bandjes.

Maccou werkte na de havo voor een bedrijf dat in heel Europa tenten voor evenementen opbouwt en raakte zo verzeild in de festivalwereld. Na een studie voor eventmanager zette hij zijn eigen bedrijf op en organiseerde hij onder meer een aantal dancefestivals in de Achterhoek.

Toen hij in een gesprek met directeur van de Dru-fabriek Jeroen de Kok meteen wist wat hij zou doen met de zwartrode popzaal, was hij ingehuurd. Naast goede artiesten presenteren, wil hij vooral spelen met visuele mogelijkheden. Beelden die hij laat projecteren door een veejay moeten even stoer worden als het gebouw zelf. ‘Er moet altijd wat te zien zijn. Niet alleen achter de dj, maar ook op de muren en op het plafond.’

Haccous droom is om een podium te creëren met de inhoud van Doornroosje (Nijmegen) en de uitstraling van de recent afgebroken Club 11 (Amsterdam). Daarmee wil hij de komende vijf jaar naam maken in het oosten en daarna in heel Nederland. Dat afstand geen probleem is voor de liefhebber, ziet hij aan de kaartverkoop op internet. ‘Als het geluid, de musicus en de sfeer maar goed zijn, dan komen ze wel.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden