Nieuw Venster

Scène uit South Park HumancentiPad Foto YouTube Beeld Youtube

In een befaamde aflevering van South Park uit 2011, getiteld ‘HumancentiPad’, gaat de 8-jarige Kyle akkoord met de voorwaarden van iTunes zonder die te hebben gelezen. Hij wordt ontvoerd door duistere medewerkers van Apple en met zijn mond vastgenaaid aan de anus van een Japanse man. Zijn eigen gat zit aangesloten op de mond van een vrouw met een iPad op haar achterste. ‘You agreed to this', zegt Steve Jobs. ‘You agreed this was okay.’

Bij de presentatie van dit ‘nieuwe Apple-product’ wordt de Japanse man een burrito met bonen en kaas voorgehouden die hij niet kan weerstaan. ‘Sorry, Kyle!’ Hij is nog niet halverwege als hij de burrito neerlegt, uitroept dat hij zich ziek voelt en zijn darmen ontlast op een manier die Kyle’s groene mutsje doet schudden.

We lachten erom – inderdaad, niemand leest de kleine lettertjes van een software-update – en klikten even achteloos en ongeduldig als tevoren op alle akkoordknopjes die op onze weg kwamen.

Nu Facebook verknoopt is geraakt met het griezelige Cambridge Analytica, dat de gegevens van 50 miljoen gebruikers heeft ingezet voor ongewenste zaakjes, loopt internet over van HumancentiPad-achtige grapjes: ‘Mark Zuckerberg heeft recht op je eerstgeborene, daarmee ben je akkoord gegaan toen je FarmVille speelde in 2009.’ You agreed this was okay.

Om de schurkerigheid een beetje van zijn eigen imago en dat van zijn bedrijf – dat inmiddels honderd miljoen dollar aan waarde zou hebben verloren – af te poetsen, kondigde Zuckerberg deze week een verbetering aan van de privacy-instellingen in de Facebook-app. Die staan binnenkort op nog maar één in plaats van twintig schermen. Dat voelt als een wat onbenullig gebaar, want de privacyvoorwaarden blijven precies hetzelfde, maar is toch een veelzeggend stapje.

In Silicon Valley blinken ze namelijk uit in het dingen makkelijk maken. Zodat ook een door gin-tonics lamgeslagen brein diep in de nacht prima een Uber kan bestellen. En een koopzieke klant van Amazon overdreven eenvoudig kan afrekenen met de zogeheten ‘1-Click checkout’. Prime Members van Amazon kunnen zelfs ‘Dash Buttons’ installeren op hun telefoon om met één swipe hun lievelingscornflakes bij te bestellen op het moment dat ze eraan denken. Klanttevredenheid meet je tegenwoordig met HappyOrNot, dat slechts vier feedback-mogelijkheden biedt (blij gezichtje; minder blij gezichtje; niet zo blij gezichtje; boos gezichtje). Als deze bedrijven iets bewijzen, dan is het dat het altijd makkelijk kán.

Dus als ze je een mist van juridische taal in sturen; je veel opties en schermen voorgeschoteld krijgt en veel aan moet klikken; als wat je zoekt alleen op een tegenintuïtieve manier te vinden is – als, kortom, apps het je moeilijk maken, dan is dat omdat de makers ervan dat zo wíllen.

En nu doet Zuckerberg dus iets dat hij eigenlijk liever niet wilde. Makkelijk aanpasbare privacy-instellingen kunnen immers leiden tot meer afgeschermde gegevens en dus minder data voor Facebook om geld aan te verdienen.

Voor andere techbedrijven was dit ondertussen een mooie kans zich voor te doen als het brave joch van de klas. In een interview met de Amerikaanse nieuwszender MSNBC deze week oreerde Tim Cook, de ceo van Apple, over de keuzes die je als bedrijf dient te maken, en hoe goed Apple een oogje op alle privacy houdt. ‘Wat zou je doen als je nu Mark Zuckerberg was?’, vroeg de interviewer. ‘Ik zou niet in deze situatie terechtkomen’,  antwoordde Cook.

Dat moeten we maar van hem aannemen, want de privacyvoorwaarden van Apple hebben we nooit gelezen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden