Rubriek Nieuw Venster

Nieuw Venster: met #bodypositivity is het makkelijk scoren en dat weten merken maar al te goed

De zwangerschapsfoto's van Serena Verbon. Beeld Instagram Serena Verbon

In De Wereld Draait Door mocht Peter R. de Vries ooit reflecteren op onjuistheden in misdaadseries. Hij had gezellig met zijn vrouw naar The Killing willen kijken, maar was er al snel mee gestopt. Er klopte niets van. En van al die andere series trouwens ook niet, betoogde hij in DWDD. Het was een geestig item, omdat Peter R. de Vries kennelijk niet in staat was om wat minder Peter R. de Vries te zijn. Maar je dacht ook: je zal er maar naast op de bank zitten.

Deze week voelde ik me een Peter R. de Vries, een sfeerbederver te midden van een klappende menigte ter verbetering van de vrouwenzaak. Beautyblogger Serena Verbon, ook bekend als Beautylab, deelde een foto van haar post-zwangerschapslijf met haar 120 duizend volgers op Instagram. Vijf weken geleden was ze voor het eerst moeder geworden en tot haar verbazing was haar lichaam niet op miraculeuze wijze teruggeveerd, ‘terwijl dat is wat Instagram ons doet geloven’. Hoe deden al die andere verse moeders dat? Verbon wilde eerlijk zijn en plaatste een foto van zichzelf in bikini, compleet met buikje, diepe navel en linea nigra.

Volgers juichten haar massaal toe (‘heldin!’) en media als LINDA., RTL Boulevard en Vrouw van de Telegraaf doken erop, want alles wat een beetje riekt naar feminisme levert clicks en kijkers op. Een sneue 3FM-deejay demonstreerde de noodzaak van Verbons actie door de foto op Twitter ‘goor’ te noemen, en daar was iedereen volgens de wetten van de ophefmachine weer terecht heel boos over. En toch voelde ik ergernis.

‘Het is niet erg dat je buik flubbert of dat je striae hebt’, zei Verbon tegen Vrouw. ‘Het is eigenlijk iets wat je moet koesteren.’ Dat geluid duikt steeds weer op onder de hashtag #bodypositivity. Vier je dijen, koester je kwabben, wees trots op je striae. Ervan balen mag niet, gewoon accepteren is niet genoeg, nee: de vlag moet uit.

Bij kersverse moeders komt daar nog een versterkende factor bij. Want dat lichaam, pardon: dat práchtige lichaam, ‘is wel negen maanden lang een huisje geweest voor je baby’, in de woorden van Verbon. Heilige grond, dus waag het niet die te bezoedelen met negatieve gedachten. Uit veel reacties sprak een valse tegenstelling tussen goed moederschap en bekommernis om het malle post-partumlijf, iets wat de beautyblogger zelf ook suggereerde met uitspraken als ‘Ik wil in de tijd dat ik vrij ben liever knuffelen met mijn kindje dan elke dag naar de sportschool’.

Verbon hekelde zo de onhaalbare norm van de superfitte, strakke instamoms, maar legde zelf onbewust ook een norm op – evenals media die ermee aan de haal gingen. ‘Zes weken na je bevalling in shape zijn is niet normaal’, luidde de stelling die LINDA. haar lezeressen voorlegde.

De blogster zal goede bedoelingen hebben gehad met de foto. En haar actie heeft in ieder geval één 3FM-deejay wijzer gemaakt, wat altijd winst is. Maar de kwestie demonstreerde ook dat het makkelijk scoren is met #bodypositivity, iets wat influencers én merken maar al te goed weten. ‘De bikini die ik draag is van Elsa & Rose en zij supporten vrouwen in alle soorten en maten’, schreef Verbon bij de foto. Dat trof: van het merk mocht ze een waardebon verloten onder haar volgers, ‘want ook jij hebt een lichaam dat gezien mag worden.’

Ik belde met Verbons team om te vragen of ze betaald had gekregen voor de post, maar dat werd ontkend. Wel waren er een paar bikini’s gratis opgestuurd. Elsa & Rose plaatste de veelbesproken foto van Verbon weer door op de eigen account en noemde haar een ‘goddess’. Betere reclame had het merk niet kunnen wensen. Een positief zelfbeeld gaat nou eenmaal hand in hand met een nieuwe bikini, althans: ‘dat is wat Instagram ons doet geloven’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden