serierecensie

Nieuw seizoen Killing Eve is minder verrassend maar net zo geweldig geacteerd als seizoen 1 ★★★★☆

Het tweede seizoen van een hitserie stelt makers vaak voor problemen. En het tweede seizoen van Killing Eve  is geen uitzondering. Maar het blijft toch vooral een serie met drie geweldige actrices.

Beeld Killing Eve seizoen 2

Het overrompelende verrassingseffect – een serie die vastgeroeste genre-elementen compleet binnenstebuiten keert – is in het tweede seizoen verdwenen. Killing Eve kwam uit het brein van scenarioschrijver en actrice Phoebe Waller-Bridge, die voor het tweede seizoen als schrijver afhaakte (maar als producente aan boord bleef) omdat ze ervoor had gekozen om haar tijd in het tweede seizoen van Fleabag te steken. En we kunnen het daar maar moeilijk mee oneens zijn.

In het eerste seizoen van Killing Eve worden we de wereld van de Britse spionage binnengesleept, een genre waar al decennia de koek wordt verdeeld tussen John LeCarré en James Bond. Schitterend natuurlijk, maar ook wat sleets, zoveel jaren na de Koude Oorlog. Phoebe Waller-Bridge creëerde een wereld van diep ongemak, rommelige kantoren en dito omgangsvormen en een titelheldin – eeuwig worstelend met haar overjas – die de interessantste fictieve vrouwelijke wetsdienaar was sinds Frances McDormand in Fargo (1996).

Eve Polastri (Sandra Oh) wordt in het eerste seizoen gerekruteerd door MI6 (de Britse geheime dienst) om de geheimzinnige huurmoordenaar Villanelle (Jodie Comer) uit te schakelen. Terwijl Villanelle zich van de ene schitterende Europese locatie naar de andere beweegt en een spoor van kadavers achterlaat, probeert Polsastri vanonder een Brits systeemplafond de puzzel op te lossen.

Maar ondertussen ontstaat er tussen de twee vrouwen een band, een obsessieve interesse in elkaar, die niet alleen verliefdheid is te noemen. Het is meer alsof ze het antwoord op alle vragen over zichzelf in de ander vinden. En dat is vooral voor Eve een ingewikkelde kwestie, niet alleen vanwege haar opdracht, maar ook omdat Villanelle een overduidelijke psychopaat is. Dus wat ziet Eve eigenlijk in die spiegel?

Het tweede seizoen sluit naadloos aan bij het eerste seizoen dat eindigde (spoiler!) met een moment waarin Eve dacht met Villanelle te hebben afgerekend. Centraal in het tweede seizoen staat de poging van MI6 om Villanelle te rekruteren voor hun eigen belangen – het uitschakelen van een Zuckerberg-achtig type dat op het punt staat persoonlijke geheimen aan de hoogste bieder te verkopen. De nieuwe tijd: Big Tech als de nieuwe bad guy.

Goed: dat is de plot. En inderdaad minder verrassend dan het eerste seizoen. Maar Killing Eve is, ook in het tweede seizoen, vooral een serie met drie geweldige actrices: naast Sandra Oh en Jodie Comer, ook Fiona Shaw, als de manipulatieve baas van MI6. En seizoen 3? Er wordt een wat gammele opening naar een volgend seizoen gepresenteerd, wat maar weer eens bewijst dat zelfs Killing Eve aan succes ten onder kan gaan. Of Phoebe Waller-Bridge moet weer aan boord komen.

Killing Eve, seizoen 2

★★★★☆

Te zien bij de NPO (en NPO Start Plus). Met Sandra Oh, Jodie Comer, Fiona Shaw.

Een profiel van Phoebe Waller-Bridge, de schepper van Killing Eve en de vrouw die de serie van het jaar heeft gemaakt (Fleabag). En die nu door Daniel Craig, James Bond zelf, gevraagd is om 007 te redden.