Nieuws Radio

Nieuw radiotalent van Ztack wil vooral jonge luisteraars aan zich binden

Jongerenplatform Ztack maakt radio voor luisteraars tussen de 13 en 20 jaar.

V.l.n.r. Marnix Westhuis, Daan Prins, Mees Nijland, Kyra Kay van de Watering

Moet xtc worden gelegaliseerd? Daarover discussiëren Kyra Kay van de Watering (17), Daan Prins (18) en Marnix Westhuis (20) voor hun podcast in een studio in het Hilversumse Mediapark. Marnix is voor: door de pillen uit het illegale circuit te halen, kan de kwaliteit van hun samenstelling worden gewaarborgd. Kyra Kay is tegen: als xtc straks legaal en eenvoudig verkrijgbaar is, wordt het gebruik ervan net zo normaal als wiet. Nu ziet ze al geregeld  dat klasgenoten na een tussenuur stoned de klas weer inlopen.

Mees Nijland (20) is kritisch. ‘Acht minuten hebben jullie over xtc gepraat, maar jullie hebben dat alledrie nog nooit gebruikt. Met alle respect, maar jullie lullen dus maar wat.’

De vier leggen de lat hoog voor zichzelf. Zij vormen het nieuwe jongerenplatform Ztack, dat 1 januari van start gaat met een wekelijkse podcast, digitaal radiostation en site.

Ztack is een initiatief van en wordt vooralsnog grotendeels gefinancierd door twee partijen: YPCA ‘de Radiofabriek’ en Radiocoach. YPCA produceert onlineradio en podcasts. Radiocoach begeleidt radiotalent en is opgericht door Pierre Papa (48). Hij stelt zijn studio ter beschikking, coacht de vier talenten en heeft ze in september uit negentig aanmeldingen geselecteerd, samen met dj’s Giel Beelen en Ruud de Wild.

De naam is afkomstig van ‘stack’, Engels voor stapel. In 2019 bestaat radio honderd jaar, en Ztack ‘stapelt daarop voort’. De Z staat voor generation Z, de jonge doelgroep.

Scholieren

Ztack mikt op luisteraars tussen de 13 en 20 jaar. Daarmee verschilt het van bijvoorbeeld jongerenzenders 3FM en NPO3, die ook dertigers willen aanspreken (de gemiddelde 3FM-luisteraar is 40). Nog maar een kwart van de tieners luistert radio. Eenzelfde deel heeft ooit een podcast beluisterd, blijkt uit eigen onderzoek van Ztack onder 1.200 respondenten.

Scholieren aan de podcasts brengen, dat is het doel. ‘Iedereen heeft het over podcasts voor jongeren, maar niemand begint eraan’, zegt Mees. ‘We gaan daarin praten over wat pubers bezighoudt’, vertelt Marnix. Verwacht dus niet alleen Spuiten en Slikken-achtige onderwerpen als xtc, vervolgt hij. 

Zo worden tijdens de oefensessie in het Mediapark drie gesprekspodcasts opgenomen. Bij Now komen actuele zaken aan bod, zoals het populaire computerspel Fortnite en de relatie van artiesten Ronnie Flex en Famke Louise. Serious behandelt onderwerpen als pesten en problemen met ouders. Het gesprek over seks, drugs en vuurwerk vond plaats bij Edge. De gesprekken verliepen soepel en boden inzicht in de wereld van middelbare scholieren.

Eén podcast per week

Marnix studeert sound design, noemt zichzelf ‘multimediaduizendpoot’ en heeft verschillende dingen gedaan voor de lokale omroepen van Zwartsluis en Zwolle. Hij oogt het meest volwassen, met baard en bril. Daan, met schouderlang haar, zit in zijn examenjaar op de havo en heeft ervaring bij WOS, de omroep van Westland.

Vanaf 1 januari is via Ztack.nl online radio te luisteren. De podcasts Ztack Edge, Ztack Now en Ztack Serious zijn vanaf 4 januari te beluisteren via iTunes, Spotify en Ztack.nl

De Amsterdamse Kyra Kay zit op 5vwo, ziet er jong uit maar is wijs en welbespraakt. Voor haar is het de eerste keer dat ze achter een microfoon zit. Mees Nijland, een gedreven jongen uit Epe, waagt zich weinig in de studio: hij studeert commerciële economie en moet de adverteerders binnenhalen.

Ztack begint met één podcast per week, en op de radio alleen muziek. Na een maand worden dat drie podcasts per week (Edge, New en Serious) en later worden op de radio praatprogramma's uitgezonden. Ook is het plan journalistiekstudenten nieuwsstukken te laten schrijven voor de site.

Extra leden zijn dan ook welkom, en kunnen auditie doen via ‘Ztacklab’. Daarnaast is geld nodig: Ztack zoekt sponsoren voor nog eens 100 duizend euro voor het komende jaar, volgens Mees. 

Dat gaat lukken, denkt hij. ‘Wij hebben een heel concrete doelgroep die interessant is voor bedrijven zoals Gogo, dat jongerenvakanties aanbiedt. Zij adverteren nu veel op Slam!, maar de gemiddelde luisteraar daarvan is 34.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden