Nieuw privacybeleid WhatsApp: bedrijven kunnen je 'appen', gegevens gaan naar Facebook

WhatsApp gaat gebruikersinformatie delen met moederbedrijf Facebook om bedrijven de mogelijkheid te bieden met gebruikers te communiceren en Facebook gerichter te laten adverteren. De chatdienst heeft daartoe zijn privacyvoorwaarden aangepast.

Beeld anp

Een verdachte transactie op je bankrekening? Krijg een berichtje van je bank. Een vertraagde vlucht? De luchtvaartmaatschappij brengt je op de hoogte. Tot nu toe worden dit soort notificaties meestal verstuurd als email of sms-bericht. Als het aan WhatsApp ligt, gaat dat steeds vaker via een 'appje' gebeuren.

Het is voor het eerst in vier jaar dat de gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid van het bedrijf worden aangepast, zo laat het bedrijf in een persbericht weten. De nieuwe voorwaarden maken het voor WhatsApp mogelijk om tests uit te voeren met de communicatie tussen bedrijven en klanten. Ook staat er voor het eerst in beschreven hoe WhatsApp sinds enkele maanden de berichten versleutelt: via end-to-end-encryptie, wat inhoudt dat het bericht versleuteld wordt verzonden en pas bij ontvangst weer wordt vrijgegeven - zodat onderscheppen niet mogelijk is. Tot slot gaat WhatsApp zijn database meer integreren met de overige diensten van eigenaar Facebook.

Gebruikers ontvangen vanaf donderdag een melding in de app, waarbij ze gevraagd wordt of ze de nieuwe gebruikersvoorwaarden willen accepteren. Ze krijgen dertig dagen de tijd om te beslissen. Maken ze geen keuze, dan kunnen ze na deze periode de app niet langer gebruiken. Vrienden kunnen dan wel berichten naar hen sturen, maar die kunnen niet meer gelezen worden.

Gerichtere advertenties

De verdere integratie met Facebook maakt het volgens WhatsApp mogelijk om gebruikers nog gerichtere advertenties te tonen op het sociale netwerk. WhatsApp zelf zal reclamevrij blijven, bezweert de dienst. Er zullen ook geen advertentiebanners worden geplaatst binnen de app.

De database van Facebook wordt verder gebruikt om gebruikersstatistieken bij te houden en spam te bestrijden, zo laat het bedrijf weten. WhatsApp is en blijft gratis, maar met het vernieuwde privacybeleid kan de dienst meer geld gaan verdienen, omdat het via moederbedrijf Facebook meer advertentie-inkomsten kan genereren.

Facebook kocht WhatsApp in 2014 voor omgerekend 13,8 miljard euro. Gebruikers maakten zich destijds zorgen over hun gebruikersdata, maar oprichter Jan Koum bezwoer destijds dat gegevens als huisnummer en geboortedag niet bij het bedrijf bekend waren en dat ook nooit zouden worden.

Uitschakelen delen data

Moet u de voorwaarden nog accepteren? Wilt u niet dat uw data gedeeld worden met Facebook? Klik dan voordat u de voorwaarden accepteert op 'Lees', onderaan vindt u de optie om gegevensdeling uit te schakelen.
Heeft u de voorwaarden al geaccepteerd? U hebt dertig dagen de tijd om de instellingen aan te passen. Via 'Instellingen > Account > Deel mijn accountinformatie' kunt u de optie uitschakelen.

Beeld ap

Tips

Op Whatsapp blijven? Tegen het delen van data met Facebook is niks te doen, maar tegen berichten van bedrijven wel. Tik bij een pop-up over de nieuwe voorwaarden eerst op 'Lees meer' en zet dan de schakelaar bij 'Deel mijn accountinformatie 'uit. Bevestig en druk op 'Niet delen'.

Blindelings akkoord gegaan, maar nu spijt? Er zijn 30 dagen om dit terug te draaien. Kies 'Instellingen', dan 'Account' en zet de schakelaar bij 'Deel mijn accountinformatie' uit.

Bij Whatsapp weg? Op de website van belangenorganisatie Bits of Freedom staat een matrix die helder weergeeft hoe berichtendiensten met privacy omgaan. De mobiele applicatie Signal (gratis, alleen voor iOS en Android) komt als beste uit de bus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden