Nieuw! Philips luister naar de consument!

Voor Philips is het ook even wennen. Plotseling heeft het, als ouderwets bestempeld elektronica-concern een divisie die zijn consumentenproducten iedere negen maanden volledig vernieuwt....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

EINDHOVEN

' Philips luistert naar de consument die bepaalt welk product er wordt gemaakt', zegt de Amerikaan Bob Laikin, wiens bedrijf Brightpoint zaken doet met bijna alle producenten van zaktelefoons. Hij koopt dit jaar voor honderden miljoenen guldens mobiele telefoons van de Philips-vestiging in Le Mans.

De directeur van Philips' telefoondivisie, Mike McTighe, moet er een beetje om lachen. Inderdaad ontkracht hij de aloude klacht dat Philips producten maakt die niemand wil kopen . Maar zijn aanpak geldt vooralsnog alleen voor zaktelefoons.

McTighe's zogenaamde 'consumentencommunicatie-divisie' lanceerde gisteren een reeks nieuwe mobiele telefoontjes. Alle modellen waren volgens het bedrijf de 'kleinste, lichtste en best presterende' in hun klasse. Sinds een jaar maakt Philips mobiele telefoons. Het bedrijf begon met goedkope en middenklasse-toestellen. Gisteren werden alweer de eerste opvolgers gepresenteerd .

En over negen maanden, of zelfs eerder, volgt een nieuwe reeks, alweer lichter en kleiner, aldus McTighe. Het is de korte levenscyclus van de computerindustrie, waarbij iedere vooruitgang binnen zes maanden is achterhaald. De consument kan het niet schelen dat zijn toestel zo snel veroudert, zegt McTighe. Gemiddeld gaat een mobiele telefoon achttien maanden mee, dan krijgt de gebruiker alweer een nieuwe van zijn telecom-bedrijf, gratis bij een abonnement.

Ieder jaar groeit de wereldwijde omzet met 40 tot 50 procent. Bij Philips is de groei zelfs nog hoger, maar het Nederlandse bedrijf moet zijn achterstandpositie inhalen. Het heeft jarenlang toegekeken hoe Motorola, Nokia en Ericsson bijna driekwart van de wereldmarkt veroverden.

Toen het Eindhovense concern eindelijk de grote stap waagde, vonden veel analisten dat Philips zoals gebruikelijk veel te lang had gewacht. McTighe bestrijdt dat. 'Deze markt is nog lang niet volwassen. Slechts 1 tot 2 procent van de wereldbevolking heeft een mobiele telefoon.'

Bovendien menen hij en anderen dat de dagen van de huidige marktleiders weleens zouden kunnen zijn geteld. 'De toekomst is aan die bedrijven die de consumentenmarkten kennen. Daar zal de grote groei plaatsvinden', aldus McTighe. Distributeur Laikin denkt zelfs dat het grote Nokia kan verdwijnen, omdat dit bedrijf te veel is gericht op technologie, in plaats van consumentenmarkten.

Philips kent de consumentenmarkten wel, inclusief de verkoopkanalen, net als enkele Aziatische producenten zoals Matshushita en Samsung die waarschijnlijk ook spoedig hun entree zullen maken op de markt voor mobiele telefonie. Daar is veel geld voor nodig, onder andere om specialisten in huis te halen. Zo werden McTighe en zijn rechterhand Hugh Brogan weggekocht van Motorola.

Even leek het alsof het bij wilde plannen zou blijven. McTighe was nog niet aangenomen, of de grote gangmaker Lars Nyberg vertrok al uit het bestuur. Bovendien werd duidelijk dat Cor Boonstra de leiding van Philips zou overnemen. De laatste bleek bijzonder enthousiast, ondanks het feit dat de telefoniedivisie vorig jaar nog honderden miljoenen aan aanloopverliezen boekte.

'Cor is dol op de manier waarop wij zaken doen: snel en zeer beslist. Bovendien komen wij onze afspraken na', zegt McTighe. Voor 1997 rekent hij erop dat Philips minstens vier miljoen mobiele telefoons verkoopt. De grens van twee miljoen verkochte toestellen is net gepasseerd, floept hij eruit.

Aan het einde van dit jaar zal bovendien het eerste winstje worden geboekt, voorspelt McTighe, precies volgens het business plan waar de raad van bestuur in 1995 mee akkoord ging. Het concern streeft naar een plaats in de top-drie en dat betekent een marktaandeel van tenminste 10 procent. Voorlopig telt Philips nog nauwelijks mee. In Europa heeft het bedrijf een marktaandeel van 5 procent voor digitale GSM-telefoons, het snelst groeiende segment.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden