Nieuw monsterverbond moet platenzaken redden, kan dat?

De afgelopen jaren moest de ene na de andere platenzaak de deuren sluiten. De concurrentie komt van alle kanten: illegaal downloaden, webshops als Bol.com, muziekstreaming-diensten en goedkope ketens als Mediamarkt. Gisteren maakten platenzaken Plato, Concerto, Kroese, Velvet en Sounds Venlo bekend de krachten te bundelen.

Free Record Shop in 1989 © ANP

Met de samenwerking hebben tachtig tot negentig procent van de onafhankelijke platenzaken een blok gevormd om de Nederlandse platenzaak te redden. Door experts en nostalgische muziekliefhebbers die dwepen met hun lokale platenboer worden een aantal oplossingen aangedragen. Bieden die een weg terug uit het sterfhuis of is het uitstel van executie?

Oplossing:
De exclusieve uitgave
Platenzaken kunnen zich richten op het aanbieden van exclusieve uitgaven van cd's, speciale edities van albums die maar in een beperkte oplage komen of nooit uitgegeven live-registraties, re-releases en bootlegs - die niet ergens anders te verkrijgen zijn.
Voor: Hans Parlevliet van Velvet denkt dat door exclusieve, mooie, onderscheidende producten te maken, de consument dat extra zetje krijgt om de gang naar de platenzaak te krijgen. Vandaar dat hij zijn 'conculega's' benaderde om samen te werken. 'Ik verwacht dat we als gezamenlijk blok iets meer in te brengen hebben. Het is voor maatschappijen nu ook interessanter om iets speciaals te maken.'
Tegen: De markt van de exclusieve uitgave is niet exclusief voor de platenmaatschappijen. Ook webshops bieden steeds vaker exclusieve producten aan, of bijvoorbeeld bedrijven zoals kranten als een marketingmiddel. Daarnaast, hoeveel exclusieve uitgaven kan de consument aan? Zoals een anoniem persoon op de website van 3voor12 zegt: Voor mij voegt een opgepoetste versie van een album niets toe aan de luisterbeleving. Het album is niet zo bedoeld. Voor extra info koop ik liever een mooi uitgegeven boekwerk. Het is hooguit een ding voor de liefhebber - die vinden het leuk om speciale dingen te kopen - maar het zal de markt niet redden.

Oplossing: De platenzaak als muziekcafé
Maak van de platenzaak een café en organiseer er concertjes om meer mensen de winkel in te lokken.
Voor: Een veelgehoorde angst van muziekliefhebbers over het verdwijnen van hun lokale platenboer is dat zij hun clubhuis verliezen. Een platenzaak kan een plek worden om te praten over muziek en liefhebbers kunnen al grasduinend door de platenbakken nieuwe muziek ontdekken. Het trekt een breder publiek naar de winkels en deze mensen kopen dan wellicht meteen een paar albums.
Tegen: Het blijkt in de praktijk weinig op te leveren. Fantasio in de Jordaan probeerde dit, maar moet ook alweer dicht. Het is leuke extra service maar levert te weinig op om een winkel op een a-locatie van te onderhouden. De vraag is bovendien of de specialistische eigenaar van de muziekzaak zijn tijd wil wel besteden aan het inschenken van koffie.

Oplossing: Terug naar vinyl
We willen wel iets fysieks, om vast te kunnen houden of om als cadeau weg te geven en de cd is eigenlijk maar een krasgevoelige en milieuonvriendelijk schijfje. Daar komt vinyl om de hoek kijken, het zwarte goud van muziekminnende babyboomers maar ook van een nieuwe generatie door coole dj's geïnspireerde hipsters. Vinyl werd door dj's die geen afscheid van een platenkoffer konden nemen levend gehouden, en overleefde daardoor de digitaliseringsgolf. Vandaag de dag zit de vinylverkoop zelfs in de lift. De platenzaak moet zich daarom richten op de verkoop van vinyl.
Voor: Aan vinyl kleeft een hoge nostalgische waarde. Het soort mens dat vinyl koopt, neemt ook de moeite om naar de winkel te gaan om een album te kopen.
Tegen: De vraag is of deze opleving van vinyl door het grote publiek opgepakt zal gaan worden, zodat het genoeg omzet oplevert om het voortbestaan van flink wat platenzaken te kunnen garanderen. Of is het een kortstondige hype, die wederom een langzame dood zal sterven? Op dit moment is de vinylmarkt niet groot genoeg om de winkels te redden. En mocht deze wel groot worden, zijn daar alweer de concurrenten. Bol.com is er nu alweer op ingesprongen en verkoopt al 70.000 vinylplaten.

Oplossing: Verkopen via internet
De platenzaken kunnen samen een digitaal blok vormen tegen de Bol.commen van deze wereld. Met het geld dat ze daarmee verdienen, kunnen ze de huur van hun panden blijven betalen.
Voor: De platenzaak heeft een naam opgebouwd. Het publiek dat wel sympathie heeft met de platenzaak maar die toch zwicht voor het gemak en de tijdsbesparing van online bestellen, kan zodoende toch bij de platenzaak bestellen.
Tegen: De platenzaken hebben online zo'n achterstand opgebouwd, dat kunnen ze zeer moeilijk inhalen. Zaken als Bol.com zijn daar veel beter in en zetten al hun middelen op online verkoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden