Albumrecensie Pop

Nieuw live-album Bob Dylan laat geen nieuwe Dylan horen, maar wel zijn ontwikkeling als artiest (drie sterren)

Bob Dylan: Live 1962-1966. Foto RV

De status van dit nieuwe live-album is niet helemaal duidelijk. Sony kondigde het vorige week pas aan, daags voor verschijning, met de mededeling dat dit dubbelalbum een selectie bevat van eerder in zeer kleine oplagen verschenen platen. Deze zogeheten Copyright Collections werden alleen om auteursrechtelijke redenen uitgebracht. Talloze live-opnamen van Dylan uit de jaren zestig zwierven al rond op illegale platen (bootlegs) en zouden na 50 jaar definitief in het publiek domein belanden, als Sony ze niet zelf, desnoods in heel kleine oplagen uitbracht. 

Geen echte nieuwe Dylan dus, wat mogelijk verklaart waarom het album al na een paar dagen van Spotify werd gehaald. Vreemd, want het is bepaald geen release waar Dylan zich voor hoeft te schamen. Het voor slechts 12 euro te koop aangeboden Live 1962-1966 laat wel degelijk goed horen hoe Dylan zich in zijn eerste vijf jaar als artiest ontwikkelde. Historische opnamen, zoals die in 1963 in de Carnegie Hall, of Dylans bijdrage met Joan Baez aan de Washington Mars in dat jaar zijn bekend. Maar weinig andere Dylan-releases geven zo’n helder chronologisch overzicht van hoe Dylan als live-performer klonk tussen zeg maar Blowin’ In The Wind (1962) en Visions Of Johanna (1966).

Bob Dylan: Live 1962-1966. Rare Performances From The Copyright Collections. Columbia/Sony Music. 3 sterren. 

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.