Nieuw gebouw van Rem Koolhaas in Londen: Eerbetoon aan een kerkje

Rem Koolhaas ontwierp het nieuwe hoofdkantoor van de Rothschildbank dat een samenspel vormt tussen verleden, heden en toekomst.

Koolhaas' ontwerp staat achter de kerk, rechts. © OMA

Begint het ethisch réveil in de Londense zakenwereld bij Rem Koolhaas? De Nederlandse architect toonde vrijdag zijn eerste gebouw in Engeland, het Britse hoofdkantoor van de Rothschildbank. Bij het ontwerp voor de 'New Court' heeft hij een naburig kerkje van Christopher Wren uit de vergetelheid gehaald.

De wederopstanding vond plaats aan St. Swithin's Lane, een middeleeuws steegje tussen station Cannon Street en het zakendistrict. Sinds de komst, ruim twee eeuwen geleden van Nathan Rothschild naar Londen, huist hier, in New Court, de Britse tak van de bankiersdynastie. Het ontwerp van Koolhaas is de vierde versie van 'New Court' en vervangt een functionalistische vergissing uit de jaren zestig. Dankzij een passage onder het nieuwe gebouw kunnen de duizenden forenzen die dagelijks door St. Swithin's Lane lopen nu het 17de- eeuwse St. Stephen Walbrookkerkje zien, een klein broertje van de nabijgelegen St. Paul's.

Idee

Het achterliggende idee van Koolhaas en zijn collega's bij de Office for Metropolitan Architecture (OMA) was om het bankgebouw beter bij haar omgeving te betrekken. Dat was geen eenvoudig karwei. New Court staat naast een leegstaand kantoorgebouw van 'starchitect' Norman Foster dat het midden houdt tussen een oester en een parkeergarage. Aan de andere kant staat de Mansion House, de Palladiaanse ambtswoning van de ceremoniële burgemeester van de City. Tegelijkertijd zag Koolhaas niets in een 'iconische' wolkenkrabber. De tijd van zulke gebouwen is volgens hem voorbij.

Als enige 'gesprekspartner' bleef uiteindelijk het kerkje over. Dat past bovendien beter bij de discrete, behoudende Rothschilds, die in een televisiedocumentaire onlangs nog werden neergezet als toonbeeld van 'goede' bankiers. Om de conversatie te benadrukken, is de toren op Koolhaas witte blokkendoos een bouwkundig eerbetoon aan het kerktorentje.

Samenspel

Binnen vindt er een samenspel tussen verleden, heden en toekomst plaats. Het is een modern kantoorgebouw - er is wel een luxueuze fitnesshal, maar geen statige smoking room (de laatste rokers kunnen uitwijken naar het dakterras of het kerkhofje) - vol nostalgie-vrije referenties naar de geschiedenis van het familiebedrijf. Een deel van de begane grond herbergt het archief, op één van de ramen zijn de hoofden van vijf 'founding fathers' van het internationale Rothschildimperium te ontwaren en op de hogere etages hangen schilderijen van familieleden.

Op de vijftiende en bovenste verdieping kijkt Koolhaas vrijdag tijdens een high tea uit over de stad. 'Dit is wat je noemt een verzameling toevalligheden. Er is hier nooit volgens een groots en complex plan gebouwd, zoals bijvoorbeeld in Parijs. Daarin zit de schoonheid van deze stad.'

Uitkijktoren

Voornaamste inspiratiebron voor zijn New Court blijkt Palazzo Vecchio in Florence te zijn geweest. Halverwege de 16de eeuw bouwde de architect Giorgio Vasari in opdracht van Cosimo de' Medici een passage van het 'oude paleis' naar Palazzo Pitti, door het Uffizi en over Ponte Vecchio.

De 'uitkijktoren' van New Court is een knipoog naar de toren op het paleis van de Florentijnse groothertog, wiens bankiersfamilie zo machtig was als de Rothschilds later zouden worden.

© OMA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden