Nieuw filmplatform voor ‘de betere films’ hoopt daarvoor binnen een jaar of vier veertig- tot vijftigduizend mensen te interesseren

CineMember neemt het met arthousefilms op tegen Netflix en Videoland

La Grande Bellezza (2013)

La Grande Bellezza, Borgman en La Vie d’Adèle. Drie films die niet op Netflix of Videoland te zien zijn, maar sinds gisteren wel op het nieuwe arthouseplatform CineMember. De streamingdienst is opgezet door filmdistributeurs en gaat voor 10 euro per maand 500 kwaliteitsfilms in Nederland en België aanbieden. Binnen een jaar of twee moet dat aantal verdubbeld zijn, zegt directeur Rick Hartman.

Het initiatief voor CineMember kwam vanuit de Nederlandse filmdistributeur September Film, waar Hartman werkt. Filmhuisfilms doen het met 2,7 miljoen bioscoopbezoeken in Nederland en 2,3 miljoen in België erg goed, maar zodra ze uit de bioscopen weg zijn, zijn deze arthousefilms moeilijk te kijken. ‘Netflix en Videoland kopen maar een fractie van onze films. Toni Erdmann willen ze nog wel, maar ze passen zodra het kleiner of onbekender wordt.’ Samen met onder meer Cinéart, Paradiso, Lumière, Cinemien, In The Air en Just Entertainment besloot Hartman zelf iets te beginnen.

Waar Netflix in Nederland nu tussen de 2 en 3 miljoen abonnees heeft, hoopt de CineMemberdirecteur in het eerste jaar op tienduizend leden. Om het platform winstgevend te maken, moet dat in vier jaar oplopen tot 40- ­à 50 duizend. ‘We hebben natuurlijk minder content dan Netflix en Videoland en bedienen een nichedoelgroep’, legt Hartman uit. ‘Ik verwacht niet dat veel Videoland- of RTL-kijkers bij ons een abonnement nemen.’

Er zijn eerder in Nederland streamingdiensten opgericht voor arthouse en films van eigen bodem. Van 2008 tot 2013 runde distributeur ­Cinemien de video on demand-service Cinemalink en van 2011 tot 2014 deden Nederlandse filmproducenten iets vergelijkbaars met Ximon. Petra van Horssen, destijds marketingmanager bij Cinemalink, denkt dat de markt er destijds niet klaar voor was. CineMember zou het beter kunnen doen. ‘Maar het blijft belangrijk dat ze zo veel mogelijk titels binnen het arthousesegment kunnen aanbieden. En ze moeten genoeg marketingpower hebben om tussen de grote spelers herkend te worden’, benadrukt Van Horssen.

Van de platforms Cinetree en Mubi, die ook arthousefilms streamen, ziet Hartman weinig concurrentie: bij Cinetree kijk je tien films per maand die door hen zijn gekozen. Het Turkse Mubi biedt juist de kleinere arthouseflims aan. Hartman: ‘Films op de grens van arthouse en mainstream, zoals Still Alice, vertonen zij niet en wij wel.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.