Nieuw drama, dagelijkse datingreality en veel Beau in SBS-najaar

SBS6 heeft naast Dokter Tinus en Celblok H nog twee nieuwe dramaseries in productie. De zender haakt met de series - die vanaf eind dit jaar op tv komen - in op de populariteit van tv-drama. Dat onthult SBS-programmadirecteur Remko van Westerloo in een gesprek met de Volkskrant. Van Westerloo is ondanks de hevige concurrentie van RTL vol vertrouwen en zegt dat het 'wel heel gek moet lopen wil SBS6 niet flink groeien dit najaar.' Toch is er nog wel een probleem: vrouwenzender Net 5 zit in de problemen.

Remko van Westerloo Beeld anp

Op Ibiza werden gisteravond de najaarsprogramma's voor de drie SBS-zenders uit de doeken gedaan. Waarom Ibiza? 'Heel opportunistisch: we vonden de bruiloft van Patty (Brard, red) een mooi excuus om hier weer naar toe te gaan', verklaart Van Westerloo, die vorig jaar ook al met de gezichten van zijn zenders samen met voorlichters en journalisten naar het Spaanse eiland afreisde. 'En het is mede dankzij sponsordeals net zo duur als dat we het in Nederland zouden doen.'

In zijn toelichting op de nieuwe najaarsprogrammering noemde hij de Ibiza-trip van vorig jaar een keerpunt voor de geplaagde zendergroep. 'Vorig jaar hing er vooral rond ons vlaggenschip SBS6 een bedompte sfeer, niets deugde, veel ging mis, maar in de loop van vorig najaar volgde een kentering. Het SBS-bashing in de pers was voorbij en sinds januari gingen ook de kijkcijfers weer omhoog, mede dankzij Utopia en Celblok H.'

Komend najaar volgt de tweede reeks van Celblok H, terwijl het derde seizoen van Dokter Tinus reeds enkele weken loopt - met meer kijkers dan de eerste twee reeksen. Eind dit jaar volgt de eerste van twee nieuwe dramaseries, waarover Van Westerloo nog weinig kwijt wil. Het zijn in ieder geval weer nieuwe 'bouwstenen' voor de familiezender die het zo moeilijk had en heeft tegen grote concurrent RTL4. Of zoals Beau van Erven Dorens het verwoordt: 'Het gevoel rond het huidige SBS is erg goed, we willen het met zijn allen opstuwen in de richting van onze grote broer RTL4.'

Beeld anp
Beeld anp

Met het continueren van Utopia en het lanceren van een nieuw dagelijks tv-project van Talpa, Is This Love, zet SBS6 in op een vast realityblok in de vooravond om zo kijkers bij de zender te houden. In Is This Love trekken zes singles in een grote villa, uiteraard vol met camera's, waarvandaan ze op zoek gaan naar een date. Iedereen kan zich via een speciale app opgeven voor een afspraakje, maar die vindt dan wel plaats in de villa. Ook is er een twist waarbij de geïnteresseerde ook kan kiezen voor 5000 euro. Aan de deelnemer in het huis de taak om in een paar dagen te ontdekken of er sprake is van ware liefde.

Op primetime wordt opnieuw boegbeeld Beau van Erven Dorens ingezet, die het nu mag proberen met twee oude successen van concurrent RTL4. Het eerste tv-project is The Winner Takes it All vanaf november op zaterdagavond, een 2014-versie van het aloude imitatieprogramma de Soundmixshow. Al eerder keerde het terug op tv, als Kruip in de huid van... in 2005 bij Talpa en later bij RTL4 als My Name is.., en ook nu brengt de show weer beginnende zangers en zangeressen die hun favoriete ster imiteren. De nieuwe SBS6-aanpak heeft echter géén jury. De jury is het publiek dat direct via internet kan jureren en stemmen. 'Een technisch hoogstandje', weet SBS-programmabaas Van Westerloo. Van Erven Dorens hierover: 'Het is een unicum voor een dergelijke talentenjacht dat het volk mag stemmen.'

Naast The Winner takes it all, is Van Erven Dorens het nieuwe gezicht van het Ursul de Geer-vehikel van weleer: Het is hier Fantasties. Daarin volgt hij mensen die vakantie vieren en geeft daar op zijn eigen wijze commentaar op. 'Dit past mij perfect', zegt hij er over. SBS hoopt weer wat kijkers, en vooral complete families, naar haar belangrijkste zender te trekken, want vooral in het weekend kijkt men naar de concurrentie.

De vrijdagen en zaterdagen zijn nog altijd voor RTL4, dat met The Voice en Holland's Got Talent miljoenen kijkers blijft trekken, terwijl op zondagen de meeste mensen voor NPO 1 kiezen (Heel Holland Bakt). SBS weet hier tot nu toe niet echt te scoren, hoewel het op de zondag redelijk doet met Wegmisbruikers en Bonje met de Buren. Op de vrijdagen en zaterdagen komt SBS6 er niet aan te pas. De realitysoap rond het huwelijk van Patty Brard en de nieuwe Talpa-show Beat it! scoren bijzonder mager: de nieuwe programma's trekken slechts enkele honderdduizenden kijkers.

Beeld anp
Beeld anp

Met de nieuwe series van Beau, de terugkeer van dramaserie Celblok H. en de verrassende scores van nieuwe programma's als Hollands Beste Bloemstylist en Surprise Surprise, hoopt de zender toch op een succesvol najaarseizoen. 'Het moet heel gek lopen willen we niet flink groeien dit najaar', zegt Van Westerloo die zich baseert op het langzaam stijgende marktaandeel.

Toch heeft hij als baas van de drie zenders nog wel een probleem. Want naast het beginnende succes van SBS en de al jaren prima scorende jongerenzender Veronica - dat komend seizoen volop inzet op eigen reisprogramma's - heeft de SBS-groep nu een ander zorgenkindje: Net 5.

De vrouwenzender die ooit groot werd dankzij Expeditie Robinson, Peking Express en Het Blok, kampt met teruglopende kijkcijfers. 'Er is sprake van een lek bij Net 5', geeft Van Westerloo toe. Een nieuwe zendermanager moet dat lek gaan dichten. Eén van de nieuwe pijlers is De Volgende Stap waarin Sebastiaan Labrie met zes verschillende vrouwen op reis gaat om daar te praten over hun 'volgende stap in het leven'. Het programma lijkt op het voormalige SBS6-succes Waar is de Mol, waarin de naar RTL4 overgestapte Johnny de Mol de hele wereld overging met bekende Nederlanders. De twist van Labrie is dat hij zijn deelnemers ook een familielid laten meenemen. 'Dat geeft een heel ontspannen en open sfeer', vertelt hij. Net 5 gaat verder met Grenzeloos Verliefd en Buitenlandse Bruiloft en heeft voor volgend jaar een programma in de pijplijn met oud-KRO-gezicht Rob Kamphues.

Terug naar SBS6, want de familiezender is er ook nog niet helemaal. Van Westerloo daarover: 'Wat we nog echt nodig hebben is een of twee grote hits, en dan bedoel ik echte gamechangers zoals The Voice dat voor RTL was. Maar dat duurt vast nog even, want die komen maar eens in de tien jaar voorbij. We zijn al met al toch een heel end op weg.'

Het interview met Remko van Westerloo is begin volgende week te lezen in de Volkskrant en op de Volkskrantsite.

Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.