Albumrecensie Jazz

Nieuw album van tenorsaxofonist Joshua Redman met zijn succeskwartet is goed, maar ook niet meer dan dat ★★★☆☆

Tenorsaxofonist Joshua Redman was de afgelopen jaren zowel productief als veelzijdig, getuige sterke albums met onder meer The Bad Plus en Brad Mehldau. Maar zo briljant als begin deze eeuw is hij niet meer geweest. Toen maakte hij met Aaron Goldberg (piano), Reuben Rogers (bas) en Gregory Hutchinson (drums) de albums Beyond (2000) en Passage of Time (2001). Het viertal is daarna vaak op tournee geweest maar nooit meer in  de studio. Maar nu is er dan toch een vervolg op die twee voor Redmans carrière belangrijke albums. Come What May bevat nummers die bezoekers van concerten van het kwartet in de loop der jaren bekend kunnen voorkomen, want Redman heeft ze al een tijdje op het repertoire staan. De sterke composities, die elk van de muzikanten naast Redman even veel ruimte lijken te geven, verdienen het alsnog te zijn vastgelegd.

Al moet gezegd dat je ook nergens echt in vervoering gebracht wordt. Misschien zijn we wat verwend door de sterke platen die Redman de laatste jaren met vele bezettingen uitbracht, maar geen enkel nummer hier doet je echt opspringen. Wat niet wegneemt dat het samenspel knap is en Redmans toon zoals altijd onberispelijk. Gewoon weer een goede plaat.

Jazz

Joshua Redman Quartet

Come What May

Nonesuch/Warner

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden