Column Floortje Smit

Niet voor niets ging de maffia zich beter kleden na The Godfather

Robert De Niro als Meil McCauley in Heat.

Hoe voeg je als beroemde crimineel nog wat cool toe aan je escapades? Doe als in Hollywoodklassiekers.

Waarschijnlijk heeft crimineel Rédoine Faïd gespind van tevredenheid. Na zijn spectaculaire ontsnapping met helikopter, rookbommen en bivakmutsen, afgelopen zondag, verzuchtte de wereld: ‘Het leek wel een film.’ En dat was precies de bedoeling.

Faïd is een beroemde boef en een groot filmliefhebber. Hij gaf zijn team bij een bankoverval ooit maskers van Franse presidenten – een hommage aan Point Break (1991). ‘Dank dat u op mij hebt gestemd’, grapte hij, precies als een van de personages.

Later gaf hij zijn medeschurken de namen van kleuren – zoals in Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs. In 1997 droegen Faïd en ‘zijn crew’ ijshockeymaskers. Net als de overvallers in Heat, een film die hij naar eigen zeggen zeker honderd keer bekeek en analyseerde als een instructievideo. De regisseur van de film, Michael Mann, noemde hij ‘technisch adviseur, leraar en mentor'.

‘Zonder cinema zou er 50 procent minder criminaliteit zijn’, aldus Faïd (die ook weet hoe je met pasklare citaatjes strooit). Hij is inderdaad niet de enige filmfan in het boevengilde. Door CSI en aanverwante series/films gingen misdadigers opeens bleekmiddel gebruiken om hun sporen te wissen. Toen het in Hollywood cool werd je wapen schuin vast te houden, deden veel schurken dat opeens ook.

Dat laatste is nogal dom: de kans dat je zo iemand raakt, wordt een stuk kleiner. En wie regisseurs beschouwt als ‘technisch adviseur’ komt vaker bedrogen uit: een pistool met geluiddemper maakt nog steeds geluid, sloten open schieten is moeilijk en het is onverstandig om à la Rambo een machinegeweer ter hoogte van de nieren tegen je buik te drukken. Zaken die je beter niet pas tijdens een overval ontdekt.

Maar wat misdadigers het meest aanspreekt, is natuurlijk de mythe van de coole gangster, verheerlijkt in films van Bonnie and Clyde tot American Gangster. Niet voor niets ging de maffia zich beter kleden na The Godfather. In Heat zie je met welk type Faïd zich vereenzelvigt: een intelligente bankovervaller die alles tot in de puntjes organiseert. Iemand die walgt van een doorsnee leven (‘Wat de fuck is dat? Barbecues en balspelletjes?’) en liever sterft dan zich laat opsluiten.

Toen Faïd ooit tegenover regisseur Michael Mann kwam te staan, vertelde hij hem dat hij een inspiratiebron was voor jonge criminelen.

‘Eh, bedankt’, zei Mann. En: 'Ik weet niet wat ik moet zeggen.’ Zou hij met deze trouwe fan in zijn maag zitten? Wat vindt hij ervan, hoe Faïd dat Hollywoodgangster-narratief naar zijn hand zet? Manns woordvoerster weigerde vooralsnog commentaar op Faïds ontsnapping van zondag. En wat kan de regisseur zeggen? Dit was natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Maar je kunt ook niet belerend gaan zitten doen over iets dat je in beeld zo lekker hebt afgeschilderd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.