In de modebloemetjesgordijnen- en behangprints

Niet voor het raam maar om je lijf, het bloemetjesgordijn is in de mode

Vanaf links: Etro, Christopher Kane, Gucci, Fendi, PradaBeeld Imax

Ooit het summum van Jordanese truttigheid, nu hipper dan ooit: bloemetjesgordijnen- en behangprints.

Wat gaan we dragen als het aan de ontwerpers ligt? 

Motieven en motiefjes die we voornamelijk kennen van vintage behangetjes en Jordanese gordijnen: bloemen, barok en grafische gebbetjes, meestal in een herhaalpatroon, soms met een witte achtergrond maar net zo vaak met een zwarte, of knusse bruine. Meest geciteerde interieurdecennia: de jaren zestig en zeventig. Miuccia Prada koos voor haar kenmerkende grafische patronen, Etro koos traditiegetrouw voor paisley. Bij Fendi waren vooral grote jarenzeventigbloemen troef, Marc Jacobs stuurde een jas met kleinere behangbloemetjes het plankier op. Christopher Kane ging los met grote jarenzestigpatronen – je denkt er zo een formica keukentafel en Betty Draper bij, met een schort, een sigaret en een sikkeneurig pruilmondje. 

Hoe gaan wij het dragen? 

Met een muur of raam in één zo’n opvallend dessin verandert je hele kamer van humeur, maar met kleding in behangprint hoeft dat niet. Het geheim zit ’m uiteraard in de dosering. Wil je dit lange Paasweekend de retro luxepoes uithangen, dan kun je je van top tot teen in een fluwelen Fendi-robe (of een betaalbaarder zusje) hullen – grote zonnebril en tulband of flaphoed erbij, klaar ben je. Een heel gedessineerd pak kan, mits niet té driest van kleur, prima naar kantoor of videomeeting, maar het glimmende paisleypak en het korte bonte poppenjurkje moeten wellicht even wachten tot er weer volop gefeest en gedanst kan worden. Allemansvriend: de behangprintjas, die kan met een riem als jurk dienen en geeft als openhangende mantel elke simpele outfit een lekkere oppepper.

Valkuilen vermijden doe je zo 

De wereld zou een stuk vrolijker (en schoner!) worden als we allemaal iets van het optimisme en de werklust van Carry Tefsens karakter Mien Dobbelsteen zouden hebben. De wereld zou dan helaas wel een beetje pijn doen aan de ogen, want Mien had er een handje van om diverse behangprints rücksichtslos met malkander te combineren. Dat ze daarbij consequent een schort droeg en een watergolf van stavast hielp ook niet mee aan ’s vrouws coolheid. Vandaar de tip om de valkuil ‘huishoudster uit een jarentachtigsitcom’ te mijden als de pest – of welke andere overdraagbare aandoening dan ook.

Carry Tefsen als Mien Dobbelsteen in ‘Zeg 'ns aaa’ .Beeld ANP

Een bekend mens 

Als er íémand met grote overtuiging heeft bewezen dat je in tijden van nood slim en creatief moet zijn, en dat de juiste kleding noodzakelijk is voor een blij bestaan, dan is het de onvergetelijke postulante Maria uit The Sound of Music wel. Hoezo geen speelkleren voor de kinderen van de strenge kapitein Von Trapp? Ha! Maria maakte ze behendig zelf van afgedankte gordijnen. Vooruit, de outfits waren behoorlijk suf (dat salopetje! die jurk met kraag!), maar het barokke dessin zelf was eigenlijk supertof en het idee an sich reuze circulair. Gouden tip dus voor iedere Handige Hennie die door de thuisquarantaine is uitgekeken op de gordijnen, zich stierlijk verveelt en/of zin heeft in nieuwe kleren.

Julie Andrews in The Sound of Music (1965). Beeld 20TH CENTURY FOX / Album
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden