'Niet meer vast aan trip van vijf dagen'

Designproject geeft drie Nederlandse bureaus zetje bij start in Shanghai...

De eerste drie deelnemers van de Dutch Design Workspace, een door drie ministeries gefinancierd project dat Nederlandse ontwerpers in het buitenland van een werkplek voorziet en hen onder meer juridisch op weg helpt, zijn sinds afgelopen maandag bekend. Onder hen bevindt zich naast het gerenommeerde architectenbureau MVRDV en het Haagse designbureau Five Spices ook het Amsterdamse bedrijf NorthernLight, dat het ontwerp van tentoonstellingen en exposities verzorgt.

De toekomstige plaats van handeling: Shanghai, waar je echt gevestigd moet zijn wil je er een adequaat netwerk opbouwen. ‘Er is een mooi geraamte neergezet door mensen die de wegen en regels in China goed kennen’, zegt Steven Schaeken (41), een van de twee directeuren van NorthernLight. ‘Fax, telefoon, alles is geregeld.’

NothernLight is geen groentje op de Chinese designmarkt. Het bedrijf werkt sinds vijf jaar voor Chinese opdrachtgevers, en ontwierp onder meer tentoonstellingen in de wetenschapsmusea van Guangdong en Peking.

Merkt u in de samenwerking met uw opdrachtgevers nu grote verschillen met vijf jaar geleden?

‘Je weet bijvoorbeeld beter welke gebruiken worden gehanteerd. In Nederland zit je voor een pitch met twee tot drie mensen aan tafel die uiteindelijk een besluit nemen. In China werden we op een gegeven moment een auditorium binnengeloodst waar 30 tot 40 mensen zaten te luisteren. Je wist niet precies wie de beslissingen namen, kreeg weinig feedback. Er viel zelfs iemand in slaap. Bij thuiskomst kregen we een fax met tien dingen die ze goed vonden en tien verbeterpunten.’

Wat gaat er voor u veranderen met deelname aan de Dutch Design Workspace?

‘We vestigen ons op locatie en krijgen daarmee snelle toegang tot het kennisnetwerk van Nederlandse organisaties, zodat we onze Chinese klanten actiever kunnen benaderen. We zitten niet meer vast aan een trip van vijf dagen. Momenteel leiden we een projectmanager op die in september of oktober naar Shanghai vertrekt.’

Wat weet u inmiddels van de manier van werken in China?

‘Klanten kunnen vrij sturend zijn in de opdrachten die je aanneemt. Ze willen altijd het nieuwste, het grootste, het beste. Elk bedrijf wil net een stapje meer zetten dan de concurrent. Daar komen vaak nieuwe technieken bij kijken. Ze houden erg van gadgets. Precies daar, in de interactie tussen toeschouwers en de tentoonstelling, ligt onze specialiteit.’

Wat gaat u straks zoal doen in Shanghai?

‘Dat is nu nog niet precies te zeggen. Maar voor een eerder project hebben we bijvoorbeeld een aantal galerijen gemaakt die we voorzagen van LEDschermen van zo’n vier bij dertig meter. Als je ziet hoeveel kosten dat met zich meebrengt; in Nederland zouden eerst andere alternatieven worden onderzocht. Maar zij zeggen: dat is een nieuwe techniek, dit willen we laten zien, dus knallen maar.’

Wat kunt u leren van die werkwijze?

‘Er heerst een enorme voortvarendheid waarmee projecten worden opgepakt. In Peking kregen we een half jaar om ons project uit te werken. In het westen zou daar ruim anderhalf jaar voor worden uitgetrokken.’

Die snelheid is niet altijd positief. Hoe spelen jullie in op de groeipijn van al die ambitieuze plannen?

‘Klanten beginnen zich te realiseren dat het niet alleen om kwantiteit gaat, maar dat kwaliteit ook belangrijk is. Door die enorme productiesnelheid gaan ze af en toe wat kort door de bocht. Interieurs van tentoonstellingen kunnen bijvoorbeeld beter worden ontwikkeld. Wanneer we ons in China vestigen, kunnen we ook de productie van tentoonstellingen nauwer in de gaten houden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden