Recensie The Reports on Sarah and Saleem

Niet elke draai en wending in The Reports on Sarah and Saleem blijft even interessant (drie sterren)

Zoals meer films uit de regio toont Alayans drama hoe mensen worden gemangeld in een politiek conflict.

Het is een affaire volgens de boekjes. Sarah en Saleem spreken ’s nachts af op een verlaten parkeerplaats. Daar kruipen ze met zijn tweetjes in zijn bestelbusje om seks te hebben – thuis bij hun trouwe echtgenoten reppen ze hooguit wat vaag over werk dat uitliep.

Degenen die vallen voor de verlokkingen van verboden seks weten natuurlijk heus wel dat overspel dramatische gevolgen kan hebben. In The Reports on Sarah and Saleem zijn de risico’s nog groter. Zij is Joods, hij is Palestijns en ze wonen in Jeruzalem – dat kan natuurlijk niet. En dan beginnen de Israëlische autoriteiten door een combinatie van stomme pech en opeengestapelde leugens ook nog eens te vermoeden dat Saleem Sarah probeerde te verleiden tot spionage – haar echtgenoot heeft een hoge functie in het leger.

Niets in deze wereld is louter persoonlijk, lijkt de boodschap van de Palestijnse regisseur Muayad Alayan, wiens broer Rami Musa Alayan het scenario baseerde op ware gebeurtenissen. The Reports on Sarah and Saleem gaat – zoals meer films uit Israël en Palestina  over hoe mensen kunnen worden gemangeld door de politieke situatie. Kafka is altijd dichtbij.

The Reports on Sarah and Saleem (3*)
Regie Muayad Alayan
Met Sivan Kerchner, Adeeb Safadi
In 25 zalen
127 minuten

Acteurs Sivan Kerchner en Adeeb Safadi spelen fijn ingetogen en het contrast tussen hun twee werelden is mooi verbeeld – kijk alleen maar naar hun twee verschillende huiskamers. Maar niet elke draai en wending in het ingewikkelde net waarin ze verstrikt raken blijft even interessant. In de tweede helft zijn de  minnaars vooral pionnen in een grimmig spel van belangen en het is jammer dat ze na het veelbelovende begin niet veel meer dan dat worden. Het vergroot slechts de nieuwsgierigheid naar Sarah en Saleem, naar hun beweegredenen, naar het moment dat ze voor elkaar vielen – naar het persoonlijke in plaats van het politieke.