Niet alles werkt even goed in Bloedlink

Marwan Kenzari als Rico in BloedlinkBeeld Still

Wat moet je nou met een film als Bloedlink? De nieuwe Nederlandse thriller van Joram Lürsen en de openingsfilm van het Nederlands Film Festival is bijna een exacte kopie van het Britse The Disappearance of Alice Creed, een film die onlangs nog op de Nederlandse televisie te zien was. Het is niet meer, maar ook niet minder.

Het verhaal begint ogenschijnlijk simpel: twee mannen ontvoeren een miljonairsdochter en houden haar vast in een verlaten appartement. Wat volgt is een kat-en-muisspel op de vierkante meter waarbij de verhoudingen steeds weer op zijn kop komen te staan.

Je kunt je afvragen waarom je dit in het Nederlands opnieuw zou maken, bijna shot voor shot, wending voor wending, met iets andere decors en vrijwel identieke kleding. Je kunt je evengoed afvragen waarom niet. Het origineel kreeg goede kritieken vanwege het ingenieuze script. Het is een film die veel effect sorteert met weinig: drie acteurs, één locatie, lekker goedkoop dus.

Intense acteurs

Daarbij heeft regisseur Lürsen de twee meest intense jonge acteurs van Nederland voor de hoofdrollen gecast: Tygo Gernandt en Marwan Kenzari. Zet die in een ruimte en het is al snel loeispannend. Gooi Sarah Chronis naakt in de mix als egocentrische, pruilende miljonairsdochter, en voilà.

Niet alles werkt even goed. Echt sympathiek zijn geen van de personages, waardoor het uiteindelijk niet uitmaakt wie er als winnaar zal komen bovendrijven. De omschakeling van angstaanjagend naar menselijk, waar het script om vraagt, komt minder goed uit de verf. En als je een script gaat hergebruiken, is het opvallend dat je het onlogische gehannes met een kogel uit het origineel niet aanpast.

Dat laatste valt ook te verklaren: als je een steentje uit dit slimme opgebouwde script zou halen, heb je de kans dat de hele zaak in elkaar flikkert. Bovenstaande minpuntjes doen er niet toe omdat deze films toch vooral drijven op die knap opgebouwde spanning. De verrassing, de onvoorspelbaarheid, daar gaat het om.

Hoe je het wendt of keert: bij zo'n letterlijke remake is die spanning, voor het publiek dat de film al kent in elk geval, niet meer te hercreëren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden