‘Niet alleen maar rap om jongeren te raken’

Zondagavond begint de VPRO met de jeugdserie Veel tijd weinig geld, waarin drie jongens laten zien hoe je zonder geld toch een leuke zomer kunt hebben....

De jongens doen alles zelf. Camera, geluid, presentatie, montage. Jeuken je vingers niet enorm om je ermee te bemoeien?

‘Nee, het lukt me heel goed om ze vrij te laten. Dat komt ook doordat ik al twee zomers met ze heb gewerkt voor een onderdeel in het VPRO-zomermagazine Als de zomer komt van Villa Achterwerk.

‘We bemoeien ons wel met de eindmontage en de productie, maar de grappen en ideeën bedenken ze allemaal zelf.’

Wat valt jou het meest op als je kijkt naar hun manier van werken?

‘Het plezier, de lol en de pretentieloosheid waarmee ze het maken. Zij zijn veel minder zenuwachtig dan ik.’

Wat ook erg opvalt is het tempo. Zeker in vergelijking met de meeste jongerenprogramma’s is dit heel rustig gemonteerd.

‘Ja, héél rustig. Ik dacht in het begin ook: is het niet té langzaam? Maar zij vinden dat grappig. Dus dan laat ik het zo. Ik ben tenslotte 42 en zij 15. Bovendien hebben we tussenviewings gedaan en daaruit bleek dat de jongeren van die leeftijd het heel erg leuk vinden.’

Misschien is het een misvatting onder makers en blijken jongeren juist heel erg van trage, stille televisie te houden in plaats van die snelle beat?

‘Dat is mijn gevoel ook. Ze houden er wel van, maar dan op MTV. Je hoeft niet alles met rap te doen om ze te raken. Kijk maar naar het succes van de EO-jongerendag. Daar kunnen we nog wat van leren.

‘Het wordt hartstikke goed bekeken door een trouwe, steeds grotere groep vrolijke mensen. Het is echt briljant in zijn genre. En dat vind ik, bescheidenheid is nooit mijn kracht geweest, van ons eigen programma ook. Het is geweldig in zijn genre. Het is precies zoals ik me de grote vakantie van vroeger herinner. En ze zijn heel ondernemend.

‘Dan gaan ze weer een vakantiebaantje zoeken, dan een dagje strandjutten, dan weer op jacht naar de meisjes. Heel argeloos allemaal.’

Je programma’s, zoals De achtertuin van Jan Wolkers en De taarten van Abel, worden goed bekeken, bekroond en bejubeld. Heb jij we eens een slechte recensie gehad?

‘Ik heb één keer in de NRC over het programma De taarten van Abel een slechte recensie gehad. Die was zó negatief! Die heb ik uitgeknipt en daar heb ik nog heel lang naar gekeken.’

Ik zag op je site dat je nu het liefst voor andere regisseurs en programmamakers ontwikkelt en produceert. Waarom?

‘Omdat het beter te combineren is met mijn twee kinderen. Met regisseren wordt je ontzettend geleefd. En produceren kun je gewoon met de telefoon doen, anywhere, anytime. Je bent geen slaaf meer van de set.’

Mis je het niet?

‘Jawel, heel erg. Maar het is niet anders. Ik ben nu een fanatieke borduurster geworden. Op het obsessieve af. Je moet die creativiteit toch kwijt.’

Nathalie Huigsloot

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.