TV-recensie Boer zoekt vrouw

Niet alleen de eerste kennismaking voelt ongemakkelijk bij start nieuw seizoen Boer zoekt vrouw

Boer zoekt vrouw zat vol vertrouwd ongemak. Ook ongemakkelijk: de bijverdiensten van Yvon Jaspers.

Yvon Jaspers kondigde het tiende seizoen van Boer zoekt vrouw (KRO-NCRV) in een interview met Nu.nl aan als ‘totaal anders dan tot nu toe’, maar het begon zondag hetzelfde als altijd. Met haar ­labradoodle op de bijrijderstoel reed Jaspers naar de boeren die zich in mei op NPO1 aan een paar miljoen kijkers hadden voorgesteld, kratten vol brieven in de bak van haar gele pick-up.

‘Ik hou ook van aardappels’, schreef 1 uit 333 vrouwen aan de jonge aardappelteler Wim. ‘Hé Yvonneke’, zei Wilfred, biologisch melkveehouder. ‘Tevreden met zes?’ vroeg zij hem. Ai. ‘Als ik eerlijk ben… mijn vrienden hadden er honderd ingeschat.’

In zijn stal, tussen de koeien, had het productieteam alvast een van de zes schrijfsters op een fruitkistje laten plaatsnemen. ‘Ik ben bereid om te helpen’, probeerde zij, maar deze boer zocht geen knecht. En ook de ­andere gegadigde die zich op een geblokt picknickkleed in een berg houtsnippers had geïnstalleerd, leek weinig in Wilfred los te maken. Vertrouwd ongemakkelijk.

Jaspers zou hebben gedreigd met Boer zoekt vrouw te stoppen. Eerder dit jaar presenteerde ze een ander programma, Onze boerderij, haar zoektocht naar ‘het echte boerenleven’. Die serie is haar veel waard. ‘Ik heb het bij de KRO zelfs zo hard gespeeld door te zeggen: ­‘Jongens, ik maak geen Boer zoekt vrouw meer als ik niet ook Onze boerderij mag maken’, zei ze tijdens een bijeenkomst van veevoerfabrikant ForFarmers.

Sinds drie jaar heeft Jaspers een contract met de beursgenoteerde multinational, die haar het boegbeeld maakte van een imagocampagne genaamd ‘Proud to be a farmer’. Journalist Hans Marijnissen besloot deze samenwerking uit te pluizen voor dagblad Trouw en plaatste er deze week in een uitgebreid artikel vraagtekens bij.

In columns die Jaspers schrijft op een door For Farmers gelanceerde site draagt ze een gevoel van boerentrots uit. Ze noemt het haar ‘missie om burgers te laten zien hoe het er echt aan toegaat op boerenbedrijven’. Dat is ook de teneur van Onze boerderij. In de eerste vier afleveringen ging het steeds over overheidsregels waar boeren mee te maken hebben, waarbij Jaspers nauwelijks kritisch de kant van de worstelende agrariërs kiest.

Trouw beschrijft hoe Jaspers boeren oproept om via de ForFarmers-site onderwerpen voor haar programma aan te dragen. ‘Je zou bijna kunnen zeggen dat For Farmers via Jaspers een eigen televisieprogramma heeft, zónder dat het in de aftiteling staat.’ Dat is een wat boude stelling, maar laat het Commissariaat voor de Media vooral onderzoeken of dit op of over het randje is.

De nevenactiviteiten van de presentatrice zijn door de omroep goedgekeurd, reageerde omroep KRO-NCRV in Trouw. ‘Ze passen bij Yvon.’ Maar passen ze ook bij de publieke omroep?

Om te spreken met het T-shirt van boer Marnix – deze paardenmeisjesmagneet zou komende zondagen nog weleens voor verrassingen kunnen zorgen: ik vind het mar-nix.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.