Niet alle beloften worden ingelost in de Vleeshal

Sommige beloften werden ingelost op de tentoonstelling van nieuwe talenten in de Vleeshal, andere niet helemaal.

Tentoonstelling Show Personality, not personal items in De Vleeshal.

Op 10 maart vindt een performance van Nora Turato plaats op de markt in Middelburg, buiten. Op de open presentatie van de Rijksakademie eind vorig jaar was de springvloed aan spraakwater van deze kunstenaar, zangeres en spoken word artist uit Kroatië niet te missen. Vraag achteraf niet waarover het ging maar bezwerend is het wel, dat driftige, ritmisch gescandeerde 'global English', het heen-en-weergedrentel op torenhoge hakken van lang lijf dat buigt als een riet waarmee ze de woorden erin ranselt.

Show Personality, not personal items, Vleeshal, Middelburg, t/m 2/4.

Experimenteel programma

Begrijpelijk dat curator en directeur Roos Gortzak, die met groot doorzettingsvermogen in de Middelburgse Vleeshal een experimenteel programma voert, haar naar Zeeland haalt. De performance Leaning is the new sitting die Turato gaat uitvoeren is alvast gepresenteerd in videoversie en te lezen in een drukwerkje. Het is tekst uit de internetblender, een mix van slogans, krantenkoppen, literatuur, berichten, motto's, romcomgebabbel - de woordvariant van de beeldlawine die we elke dag te verwerken krijgen.

Turato rangschikt meer op klank, ritme en associatie ('sanctity sanity safety', vier keer herhaald) dan op betekenis, waarbij een enkele vreemde zin ineens een sterk beeld wordt. 'Mastercard wants to know if refugee camps can be turned into smart cities' was er zo een. 'No followers, following no one' een andere.

De performer exposeert nu met Evelyn Taocheng Wang uit China en Leda Bourgogne uit Oostenrijk. Wang won in 2016 de Beeldende Kunstprijs van de Volkskrant en exposeert doorlopend, Bourgogne won vorig jaar de Alumni Award bij het verlaten van de Städelschule Frankfurt.

Maar belofte alleen kan de Vleeshal niet vullen. Turato's video komt niet verder dan Snapchatbeeldgrapjes op drie monitoren; haar sculptuur U don't get to me, een spiegel die bewasemd wordt door een stoomapparaat en dan een tekst zou moeten prijsgeven, werkte niet. Waar Leda Bourgognes prijswinnende talent in schuilt is hier onduidelijk; in elk geval niet in de familie van mishandelde, verbogen cd-rekken met wat feestattributen eraan geplakt.

Intiem

Van Evelyn Taocheng Wang worden onder meer aquarellen uit 2015 en 2016 getoond, gemaakt naar aanleiding van haar bijbaan in een massagesalon, toen ze nog een man-in-transitie-naar-vrouw was. Technisch indrukwekkend (Wang werd opgeleid als traditionele schilder) maar vooral intiem zijn ze, met zachte humor en rake observaties. Een gepelde grapefruit is net zo sensueel als een wapperend gordijn of een lichaamsdeel, en sociaal ongemak kun je uitdrukken in woorden, maar ook in klodders verf. Hier wordt gefluisterd en toch het meeste verteld.

In een eerdere versie stond een onjuiste sluitingsdatum voor de groepstentoonstelling; deze is nog in de Vleeshal te zien tot en met 2 april.