TV-RECENSIEEmma Curvers

Niemand zit nu nog te wachten op de comeback van MTV Cribs

De reboot van de iconische opschepshow laat vooral zien hoe roem in de afgelopen twintig jaar is onttoverd.

Van de week kreeg ik een appje van een van mijn tv-informanten: ‘Cribs is terug.’ Dat was zomaar langs mij heengegaan. Want MTV, de zender waardoor ik als tiener een vitamine D-tekort opliep, is al jaren niet meer dan een pijnlijke herhaalbak voor Teen Mom.

Christine Quinn in Cribs.

Hoe dan ook, voor de reanimatie van de iconische opschepshow schakelde ik in. Voor de stakkers die begin 2000 geen kabel hadden: in Cribs lieten beroemdheden zien hoe relaxed beroemd zijn is. Hun mansions dienden als een soort brevet van beroemdheid: ze gunden ons een kijkje in hun tweedeurskoelkasten, slaapvertrekken where the magic happens, en vooral hun wansmaak als gevolg van de plotse geldpest. Ik herinner me Missy Elliot bij een tot bed omgebouwde Ferrari, en Mariah Carey die hooggehakt op haar thigh master klom.

Na de crisis van 2008 werd Cribs vooral een cultfenomeen. Een aantal van de huizen bleek gehuurd te zijn, net als de butlers. En de kijkers zijn sindsdien overspoeld met reality-tv, waarin ze meer van beroemdheden te zien kregen dan ze ooit hadden gewenst. Het onderscheid tussen privé en publiek vervaagde.

De eerste gast van het nieuwe Cribs is iemand die nota bene zelf deel uitmaakte van die beweging: Caitlyn Jenner, een tv-persoonlijkheid uit de Kardashian-clan, laat haar huis in Malibu zien. Maar de Kardashian-familie heeft hun levens al op elke mogelijke manier toegankelijk gemaakt. In de 19 seizoenen van Keeping Up with the Kardashians, maar ook doordat de familie mede-uitvinder is van instafaam: de fan verwacht niet meer één enkel inkijkje in het leven van de celeb, maar álles.

Terwijl Jenner terloops bij haar inloopkast een Louis Vuitton-golftas aait, en een zogenaamd verraste assistent in de werkkamer aantreft, dringt zich het gevoel op dat dit spelletje is uitgespeeld. Jenner, die vroeger Bruce heette, heeft haar gecureerde ‘echte leven’, inclusief scheiding en transitie, immers ook al publiek gemaakt in haar realityshow I Am Cait. Mensen als zij hebben zo de privélevens van de rich and famous onttoverd.

Zo benadrukt het nieuwe Cribs onbedoeld hoe roem de afgelopen twintig jaar is veranderd. Het uitventen van een weelderige lifestyle is voor dit soort beroemdheden geen eenmalig exhibitionisme, maar een voorwaarde om beroemd te kunnen worden.

Dat geldt ook voor de tweede gast van het nieuwe seizoen, Christine Quinn. Deze ster uit de Netflix-realityhit Selling Sunset werd na het verschijnen van die show automatisch influencer – reality-tv geldt inmiddels als een soort stage voor het influencerschap. Als Quinn op haar Louboutins door haar villa in L.A. dartelt – kennen we al van haar insta – is vooral voelbaar hoe overbodig televisie voor de realityster is geworden.

‘Dromen komen uit’, zegt Quinn, als ze neerzijgt op een bank die maar liefst zeven maanden heeft gekost om te maken. Het is de vraag of het nog iemand interesseert. Ze strooit in het voorbijgaan wat goudschilfers in haar badkuip, en stelt ons voor aan Lucifer, de ingehuurde tijger die zogenaamd haar huis bewaakt. En dan komt natuurlijk het klassieke moment dat Quinn de cameraploeg wegstuurt, zodat ze éíndelijk weer alleen kan zijn. Privé. Tot zo op insta.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden