Column Aaf leest sterren

Nicolette van Dam verspreidt fake news en David Beckham ligt niét in scheiding

‘Nicolette van Dam zet kwaad bloed bij wolvenkenner’. Het was een prikkelende kop. Nicolette van Dam en wolvenkenners – we hadden ze nooit eerder met elkaar in verband gebracht.

Van Dam plaatste onlangs een waarneming, zoals dat in natuurspotterstermen heet, van een goudjakhals in het bos bij Ruurlo op haar Instagramaccount en schreef eronder: ‘OMG!!! Doodeng dit! Krijg net filmpje door van een vriendin die even rondje ging hardlopen en gewoon een wolf spot!!’

Het filmpje maakte vooral wolvenkenners extatisch, want er was een goudjakhals in te zien, een soort kleine wolf, die je zelden ziet in Nederland.

Maar een paar dagen erna plaatste Van Dam opnieuw een filmpje, nu van zichzelf, met als bijschrift ‘Ik moet iets bekennen…’ Ze vertelde erin over haar eerdere filmpje van de goudjakhals: ‘Dit filmpje was fake. Waarom ik dit filmpje postte, was om mensen ervan bewust te maken dat er beestjes in het bos zijn die veel gevaarlijker zijn.’ Enter een waarschuwing over dat gevaarlijke beestje, de teek. En enter de boze wolvenkenners, die zich bedrogen voelden.

En enter een campagne van Care Plus, een bedrijf dat tekenspray verkoopt, waarnaar Van Dam verwees aan het eind van haar video.

En zo komen we, gewoon op het Instagramaccount van Nicolette van Dam, op een fascinerend kruispunt van reclame die geen reclame genoemd wordt, op de social media van een beroemdheid, die die verborgen reclame-uiting onder de aandacht brengt via het verspreiden van fake news. Een geheel nieuwe vorm van adverteren.

OMG!!! Doodeng dit!

Verlovingsring

Het leven van een beroemdheid is zwaar. De een is bezig om via het verspreiden van fake wolvennieuws geld te verdienen, de ander moet al zijn geld uitgeven aan bewijsstukken dat zijn huwelijk nog goed is na fake news dat zijn huwelijk wankelt.

We hebben het over David Beckham en zijn vrouw Victoria, die in Hollywoodtermen inmiddels te lang getrouwd zijn (negentien jaar) om niet aanhoudend ervan verdacht te worden scheidingsplannen te hebben. Om die scheidingsgeruchten de kop in te drukken – althans, zo zien roddeljournalisten het – koopt Beckham jaarlijks een nieuwe verlovingsring voor zijn vrouw.

De nieuwste ring kostte volgens De Telegraaf  ‘vermoedelijk rond de 135 duizend euro’ en is platina met een gele diamant erin. Het is ring nummer veertien uit de serie verlovingsringen; Victoria Beckham heeft inmiddels voor 10 miljoen euro aan ringen in haar laatje.

Het ringennieuwtje kwam na heftige geruchten over een scheiding, die in juni ontstonden toen diverse Engelse journalisten ineens dingen gingen twitteren als: ‘De volgende woorden zullen straks trending worden op Twitter: Beckham. Harper. Juf. Scheiding.’ (Harper is de dochter van de Beckhams.)

Tja, door zulke tweets worden de woorden ‘Beckham’ en ‘juf’ vanzelf trending.

De scheiding werd ontkend door de Beckhams. ‘Fake news’, zeiden ze. Is er ook nog wel eens écht nieuws? Ja dus, want tastbaar en van platina: de ring.

‘Opnieuw snoeren Victoria en David Beckham iedereen de mond die denken (sic) dat het koppel uit elkaar is. David heeft ook dit jaar weer een nieuwe verlovingsring voor zijn vrouw gekocht’, aldus de site van De Telegraaf. Zo wordt mensen de mond snoeren wel een duur grapje.

‘Beckham. Harper. Juf. Scheiding’ Foto Reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.