Rubriek Pics

Nick Loebs anti-abortusfilm blijkt nog waanzinniger dan verwacht

Nick Loeb werkt aan een anti-abortusfilm, Toe v. Wade, een ‘sociale oorlogsfilm’ — wat niet eenvoudig is. 

Foto AP

Na een lange draaidag voor zijn film Roe v. Wade liep Nick Loeb richting zijn auto. Een vrouw met een headsetje liep op hem af en vroeg hem of hij de regisseur was. Toen hij bevestigend antwoordde, zei ze iets als ‘Fuck you’, gooide haar headset op de grond en vertrok.

Zo begint het eerste verschenen verhaal over Loeb en zijn mysterieuze passieproject in de Hollywood Reporter. Hij werkt aan een anti-abortusfilm, vertelde hij, en dat blijkt nog niet eenvoudig met zo'n controversieel standpunt. Om zijn mensen – onder wie acteur Jon Voigt en Stacey Dash – te beschermen werd het project zoveel mogelijk geheim gehouden, maar zodra cast- en crewleden (onder wie de oorspronkelijke regisseur) door kregen waar de film precies over ging stapte een flink aantal op en werden draailocaties stante pede afgezegd.

Overzichtelijk

Dit is het overzichtelijke verhaal. Sindsdien lekte er steeds meer uit over de film van Loeb – die zijn ex-vriendin momenteel aanklaagt omdat hij voogdij wil over hun voor ivf ingevroren embryo’s – en zijn film over de Amerikaanse abortuswetgeving klinkt waanzinniger dan hij het deed voorkomen.

Zo blijkt de omstreden (alt-rightactivist) Milos Yiannopoulous een cameo te hebben als een soort doorgedraaide giechelende Joodse abortusarts die trots 32 abortussen verricht in 5 uur. In een scène is een emmer gevuld met bloederige babyfoetussen te zien. Vooral The Daily Beast zit er bovenop en signaleerde talloze onjuistheden in het script dat ze zeggen te hebben. Bijvoorbeeld dat volgens een beroemde activiste het doel van de abortuswetgeving ook was om de Afro-Amerikaanse bevolking uit te roeien. Dit alles stond niet in de gecensureerde scripts die cast en crew in eerste instantie kregen, vertelden die, anoniem.

Volgens Loeb, die zijn film vergelijkt met JFK van Oliver Stone, is Roe v. Wade echter een ‘sociale oorlogsfilm’ . Rechtse media menen dat de linkse filmwereld bang is voor ‘de waarheid’ rondom abortuswetgeving.

Zootje

Op de set is het ondertussen een zootje. De politie moest al eens de spullen van figuranten terughalen bij een plots afgesloten locatie. Lastminute-ingevlogen technici hebben geen idee wat te doen. De onervaren regisseur doet acteurs voor welk gezicht ze moeten trekken. Er is sprake van ‘economische gijzelaars’ – crewleden die het geld nodig hebben en geen ander werk hebben.

Officieel gaat deze film in november in première. Interessanter nog zou zijn als iemand dit maakproces zou reconstrueren, over een jaar of tien. Dat kan dan een prachtige illustratie worden van deze tijd worden, een schets van een wereld verdeeld in extremen waarin vuurtjes gretig opgestookt worden. Komedie of tragedie, dat is de vraag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.