Recensie Dans

Next van choreograaf Emanuel Gat oogt puur en secuur, maar ook passief en afgemeten (drie sterren)

Het is aan de zeven dansers om het publiek bij de les te houden. Dat doen ze met verve. 

Dansers van ICK, het stadsgezelschap van Amsterdam, in NEXT van choreograaf Emanuel Gat. Beeld Alwin Pioana

De pianosonate van Beethoven klinkt zacht en ver weg. Aarzelend komt de muziek (op band) op gang. De zeven dansers presenteren zich net zo bescheiden. Ze lopen het podium op vanuit verschillende hoeken. Wijzen met hun arm omhoog, strekken soepel een been, zetten een collega in beweging of gaan op hun zij liggen op de grond, om vervolgens weer naar de coulissen te vertrekken. De timing en het tempo in deze nieuwe choreografie van de Israëlische choreograaf Emanuel Gat (49) zijn uitermate rustig. Daarmee geeft hij de toeschouwer alle tijd zijn basale benadering van dans te volgen. Eigenlijk brengen vooral veranderingen in het lichtplan dynamiek. Wanneer de rij met twintig spots vol brandt, mag het zevental kortstondig synchroon wervelen. Om direct weer één stilstaande, gelijkmatig ademende cirkel te vormen.

NEXT oogt daarmee puur en secuur maar ook passief en afgemeten. Het genot bestaat vooral uit het aanschouwen van weer een volgende reeks stappen, heupknikjes en draaien, op Beethovens pianoklanken. De gastchoreograaf, wereldwijd geroemd om zijn puur dansante antwoord op bekende muziekstukken en zijn sensuele salsa-bewerking van Le Sacre du Printemps, had guller mogen zijn. Bijvoorbeeld door de dansers geregeld naar de zaal te laten kijken, in plaats van slechts naar elkaar. Of door de sonate live te laten vertolken.

Dansers van ICK, het stadsgezelschap van Amsterdam, in NEXT van choreograaf Emanuel Gat. Beeld Alwin Poiana

Nu komt het bij de les houden van de toeschouwers volledig neer op zeven dansers van ICK, het stadsgezelschap van Amsterdam onder leiding van Emio Greco en Pieter C. Scholten. Dat doen ze allemaal met verve, in grijs, lichtglanzend ondergoed. Vooral Sedrig Verwoert steelt de show door af en toe heerlijk parmantig te swingen met kwispelend achterste. Alsof hij een barokke handtekening met krul durft te zetten, onder een keurig getypte brief.

NEXT door ICK, choreografie: Emanuel Gat. 2/11, De Meervaart, Amsterdam. Tournee t/m 8/12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.