'News Corp saboteerde concurrerende tv-stations'

News Corp, het mediaconglomeraat van Rupert Murdoch, heeft in Australië zijn concurrenten op het gebied van betaaltelevisie jarenlang stelselmatig en doelbewust gesaboteerd. Dat schrijft de Australian Financial Review vandaag.

News Corp-eigenaar Rupert Murdoch.Beeld afp

De krant meldt dat News Corp daartoe midden jaren negentig een speciale eenheid had opgericht, Operational Security. Die was bedoeld om de werkzaamheden van concurrenten te saboteren door middel van 'high-tech piraterij'. De getroffen tv-stations raakten daardoor financieel doorgaans zo verzwakt, dat ze failliet gingen of voor een zacht prijsje door Murdochs imperium konden worden overgenomen.

Aan de publicatie van vandaag is volgens de Australian Financial Review vier jaar van onderzoek voorafgegaan. De getroffen bedrijven zijn onder meer DirecTV in de Verenigde Staten, Telepiú in Italië en de Australische concurrent Austar.

De Australische regering toont zich bezorgd over de beschuldigingen en wil dat een gerechtelijk onderzoek wordt begonnen naar de obstructie die News Corp zou hebben gepleegd. Dat maakte het Australische ministerie van Communicatie vanochtend bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden