'New York' kost stuk minder dan 'Victory'

Heeft Nederland dan toch niet te veel betaald voor de Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan? Het schilderij kostte de Nederlandsche Bank in 1998 40 miljoen dollar....

Van onze verslaggever Rutger Pontzen

De New York/Boogie Woogie (1941-42) was ingezet op 20 tot 30 miljoen dollar. Een hoge prijs voor een 'Mondriaan' van een bijna één vierkante meter, hoewel het nog in originele staat verkeert en 'wasn't mucked up by mid-century restores', zoals de New York Metro schreef.

Mondriaan schilderde het kort na zijn aankomst in New York als eerste van wat later bekend werd als de Boogie Woogie-serie. Een bijzonder doek omdat het een van de slechts vijf schilderijen is die Mondriaan in Amerika maakte. En het enige nog in handen van een privéverzamelaar, Hester Diamond, bekend van haar collectie renaissance-schilders en moderne kunst.

De 21 miljoen dollar voor de New York/Boogie Woogie was dus niet wat men er van had verwacht. Maar toch is het de duurste Mondriaan tot nu toe via de markt verkocht. De Victory Boogie Woogie werd immers ondershands van de Amerikaanse uitgever S.I. Newhouse gekocht. Zelf had hij er in 1987 11 miljoen dollar voor betaald.

Áls Newhouse de Victory Boogie Woogie op de markt had gebracht, was de opbrengst waarschijnlijk lager geweest. Zeker wanneer je bedenkt dat de 21 miljoen dollar die gisteren voor New York/Boogie Woogie is betaald, te danken is aan de exploderende markt voor moderne kunst. Waarschijnlijk besefte Newhouse dat ook, maar door de wurggreep waarin hij de Nederlanders hield - take it or leave it - kon de Amerikaan de prijs hoog houden. Een troost kan zijn dat de Victory Boogie Woogie uitzonderlijker is, want het meest experimentele van alle Boogie Woogie-versies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden