New York door Nederlandse ogen

Nederlandse fotografen brachten New York in beeld. ‘Het is niet allemaal leuk en ironisch.’

De bever was een van de redenen waarom de Nederlandse kolonisten zich vierhonderd jaar geleden vestigden op het eiland Mannahatta, dezer dagen beter bekend als Manhattan. Met de handel in beverbont viel geld te verdienen.

Geen wonder dat het dier opduikt in de tentoonstelling Dutch Seen – New York Rediscovered (‘Nederlands gezien – New York herontdekt’). Het oogmerk van de expositie in het Stadsmuseum van New York is immers om ‘verleden en heden samen te brengen in meeslepende beelden’, zegt curator Sean Corcoran.

De expositie, woensdag geopend, bestaat grotendeels uit speciaal gemaakt werk. Als Nederlanders kijken de fotografen naar de stad die door Nederlanders werd gesticht. De overheden van New York en Nederland hameren deze dagen op het ‘Nederlandse’ karakter van New York: diversiteit, tolerantie, handelsgeest. Wellicht zou dit zichtbaar worden in de manier waarop de fotografen de stad beschouwen, was de hoop. Maar hoe laat je een bever zien in de metropool van nu? Jaap Scheeren kocht een opgezette bever via internet en fotografeerde het dier in een daktuin in de woonwijk Chelsea. In een ander beeld laat hij beverbontjassen zien met de skyline op de achtergrond.

‘Maar het is niet allemaal ironisch en leuk’, verzekert Corcoran. Intieme portretten van Morad Bouchakour en Arno Nollen brengen de veelkleurigheid van de stad in beeld. De landschappen van Misha de Ridder – zoals ontdekkingsreiziger Henry Hudson het gebied vier eeuwen geleden mogelijk zag – zijn ‘voor een New Yorker verrassend, overweldigend’ in hun leegte, zegt Corcoran. En de tienermeisjes op het strand van Brooklyn zijn ontroerend, vindt mede-curator Kathy Ryan, chef foto van het zondagse magazine van The New York Times. Deze foto’s van Rineke Dijkstra tonen ‘dat het leven in de miljoenenstad eenzaam kan zijn’, zegt Ryan. Maar ze bespeurt ook ‘een stille charme waarvan de meisjes niet kunnen weten dat ze die bezitten’.

Het Stadsmuseum aan Central Park richt zich dit jaar op ‘Henry Hudson 400’ met tentoonstellingen, lezingen en publicaties. Dutch Seen is bijzonder omdat de rijke diversiteit van New York wordt weerspiegeld in de beelden, zegt Ryan. Er zijn portretten van straathonden (Charlotte Dumas) en een Vermeer-achtig meisje met een honkbalpetje (Hendrik Kerstens); stillevens van de zwarte middenklasse honderd jaar geleden (Erwin Olaf) naast voyeuristische beelden van galerie-openingen (Danielle van Ark).

‘Zo komen alle kanten van New York in beeld’, zegt Corcoran. De foto’s ‘zijn niet wat een toerist ziet – en niet wat de meeste inwoners ooit aanschouwen’. Hun oog voor diversiteit en verschillen maakt het werk van deze fotografen misschien Nederlands, zegt Corcoran. ‘En je ziet referenties aan klassieke Nederlandse kunst.’

Het werk van Wijnanda Deroo, die in de staat New York woont, is volgens de curatoren een hoogtepunt van de tentoonstelling. Dat vonden ook de mensen van het warenhuis Bloomingdales. Dit bedrijf wil een graantje meepikken van de ‘Hudson 400’-festiviteiten. Vijf beelden van Deroo zijn uitgekozen om later deze zomer op reuzenformaat in de etalage van Bloomingdale’s aan Lexington Avenue te hangen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden