Netwerken en pochen rond rode loper

De gevel van de Utrechtse Stadsschouwburg was versierd met groene, gele, rode en oranje ballonnen. Voor de hoofdingang vormden veertien pony’s een onrustige erehaag. Binnen, op het podium, kronkelden Chinese draken op opzwepende muziek.

Bij de première van Waar is het paard van Sinterklaas?, de opvolger van Mischa Kamps succesvolle familiefilm Het paard van Sinterklaas uit 2005, werden de hoofdrolspelertjes Winky en Bram voor de deur afgezet door Amerigo, het paard van Sinterklaas. Die stunt had ook zo zijn nadelen. De laatkomers moesten op de rode loper hun best doen de paardenvijgen te ontwijken. Het zondagse jasje van acteur Jan Decleir kon naar de stomerij nadat het grote, witte paard het had ondergekwijld.

Op het Nederlands Film Festival zoekt iedereen naar aandacht. De cast en crew van Nadine, de langverwachte opvolger van Erik de Bruyns Wilde mossels, had daarom de zogeheten Herfstbioscooptrein genomen van Amsterdam naar Utrecht, een treinstel dat door festivalsponsor NS is omgetoverd tot rijdende bioscoop. Inclusief donkerrode vloerbedekking, verduisterde ramen en gezellige schemerlampjes. En in dit geval ook alvast een glaasje champagne – een prachtige photo opportunity voor de media.

Ook Niek Koppen, die zijn documentaire Goud over het Nederlands dameshockeyelftal in Utrecht presenteerde, was verzekerd van de aandacht van de fotografen en cameraploegen. De aanwezigheid van de volledige selectie, in gewaagde avondjurken in plaats van het sportieve oranje-wit, volstond.

Het weekeinde is traditioneel het moment waarop de vele verschillende gezichten van het Nederlands Film Festival het beste zichtbaar zijn. Zo werden er zaterdag in de Vinkenburgstraat weer twee bronzen tegels onthuld op de Utrechtse ‘Walk of Fame’. Van tevoren werden nog snel wat kauwgomresten verwijderd en ging er een poetsdoekje over de andere exemplaren. ‘Vergeet Vredenburg. Vergeet de Neude. Tegen de Talent & Pro Filmboulevard kan geen straat op’, riep spreekstalmeester Jan Eilander met reclamestem. Er kwam een miezerig buitje naar beneden; het winkelend publiek probeerde zich door de nauwe straat te wurmen. Maar de sponsor stond tevreden te spinnen. Producent San Fu Maltha verving actrice Carice van Houten, die verplichtingen had op de set van Valkyrie. ‘Zwartboek doet het ook heel goed in Argentinië’, zei de immer netwerkende producent. Frank Lammers was er wel om hoogstpersoonlijk zijn tegel met handafdruk te onthullen. ‘Beste acteur, staat erop. Dat ben ik’, aldus Lammers, die vorig jaar een Gouden Kalf won voor zijn rol in Nachtrit. ‘Ik hoop dat de studenten er niet over struikelen.’

Niet veel verder, bij de Pieterskerk, hield de Duitse regisseur Marc Rothemund (Sophie Scholl) de Variety Cinema Militans Lecture, over ‘de positie en de levensvatbaarheid van de cinema in de huidige tijd’. Dat was tenminste aangekondigd. Maar in plaats van een verhandeling te geven over het thema uit het essay Cinima Militans van de Nederlandse filmtheoreticus Menno ter Braak uit 1926, zoals Peter Greenaway, Tom Tykwer en Alan Pakula in voorgaande edities deden, liet Rothemund zich door Variety-journaliste Katja Eichinger interviewen over de Duitse film en over zichzelf. Een van de redenen dat Duitsland de laatste jaren zo goed scoort bij de Oscars, is volgens Rothemund dat veel Duitse regisseurs kleinkinderen zijn van nazi’s, die nooit met hun kinderen over het verleden wilden praten. Deze generatie duikt wel in het verleden. ‘En de Oscar Academy houdt van verhalen over de oorlog en burgermoed.’

Intussen rolt Matthijs van Nieuwkerk in het Festivalpaviljen avond na avond de rode loper uit voor de cast en crew van ‘al het moois’ dat er in Utrecht is te zien. Jan Decleir vertelde er dat Jeanne Moreau hem belt en briefjes schrijft omdat ze verliefd op hem is. Jan Mulder, die een rolletje speelt in Eddy Terstalls ‘goedkope seksfilm’ Sextet, kon daar gemakkelijk overheen. Toen hij nog bij Anderlecht voetbalde, heeft hij een wilde nacht beleefd met Catherine Deneuve, pochte Mulder. ‘Wil jij vannacht mijn centrumspits zijn’, zou de Franse diva hem in zijn oor hebben gefluisterd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden