Netflix maakt dan toch eerste Nederlandstalige serie: Undercover is in 2019 te zien

Hoofdrollen voor Anna Drijver en Frank Lammers

Er is lang over gespeculeerd, maar nu is het dan eindelijk zo ver: de eerste Nederlands-Belgische Netflix-coproductie is woensdag aangekondigd. Undercover heet de tiendelige serie, met hoofdrollen voor Anna Drijver, Frank Lammers en de Vlaming Tom Waes, vooral bekend van tv-programma's als Reizen Waes, maar ook acteur in series en films. In 2019 is de serie te zien op de streamingdienst.

Actrice Anna Drijver speelt een hoofdrol in Undercover. Foto anp

Undercover gaat over xtc-producent Ferry Bouman, die een 'fijn leven in zijn villa' leeft op de grens van België en Nederland. 'Dit comfortabele bestaan verandert echter drastisch', meldt het persbericht van Netflix, 'wanneer twee undercoveragenten Boumans territorium betreden om zo zijn leven te infiltreren en het netwerk op te rollen.'

De serie zou geïnspireerd zijn 'op een reeks ware gebeurtenissen' en wordt geproduceerd door de Belgen Jan Theys (maakte eerder de tv-serie Salamander) en Nico Moolenaar (Vermist), die tevens het scenario schreef en uitvoerend producent is. De regie is ook in Vlaamse handen: Eshref Reybrouck (Cordon) en Frank Devos (Chaussée D'amour).

Netflix werkt samen met het Belgische productiebedrijf De Mensen, filmdistributeur Dutch Filmworks en de Vlaamse publieke omroep VRT zodat Undercover wereldwijd in première kan gaan op Netflix. Met uitzondering van Frankrijk, Oostenrijk, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, want daar zal de serie eerst via landelijke omroepen worden uitgezonden.

In februari zei Netflix-CEO Reed Hastings nog dat er dit jaar geen Nederlandse 'original' zou uitkomen, maar dat het concern wel op zoek was naar potentiële kandidaten. In september vorig jaar zei hij in het tv-programma College Tour dat Netflix graag een Nederlandse serie wil maken die voor een internationaal publiek interessant is.

'Original content', de eigen producties van Netflix zoals House of Cards, Orange Is The New Black en Narcos, is erg belangrijk voor de streamingdienst om nieuwe abonnees te werven. Netflix steekt dit jaar 8 miljard dollar (6,8 miljard euro) in exclusieve producties. Op die manier moet uiteindelijk de helft van de bibliotheek uit eigen content bestaan.