Nieuws Disney+

Netflix-concurrent van Disney op z’n vroegst volgend jaar in Nederland

De nieuwe streamingdienst van Disney is voorlopig nog niet in Nederland te zien. De langverwachte dienst komt op z’n vroegst in 2020 naar Europa. In de Verenigde Staten lanceert Disney de Netflix-concurrent in november. Dat heeft het bedrijf tijdens een persconferentie bekendgemaakt.

Zo moet de dienst van Disney er uit gaan zien. Beeld AP

Met de dienst gaat Disney de strijd aan met grote rivaal Netflix en krijgt het streaminglandschap er een enorme blockbusterproducent bij. Op Disney+ zijn straks klassiekers te vinden als Aladdin, Bambi en Jungle Book, alle Pixar-films (Toy Story, Finding Nemo, Cars, etc.), de twee complete Star Wars-trilogiën, en films uit de Marvel-reeks als Captain America, dat nu nog in de Nederlandse bioscopen draait.

Series komen van Disney Channel, een tv-zender die het entertainmentbedrijf nu al uitvent. Meer dan vijfduizend afleveringen van programma’s als Hannah Montana, de Simpsons en alle documentaires van National Geographic.

Marktleider

Ook qua prijs doet Disney een gooi naar het marktleiderschap: Disney+ gaat 7 dollar per maand (of 70 dollar per jaar) kosten, iets meer dan de helft van wat een gezin per maand kwijt is aan Netflix. Vanaf 2024 hoopt Disney winst te maken, het moet dan 60 tot 90 miljoen klanten hebben.

Het bedrijf steekt vanaf volgend jaar 1 miljard dollar in nieuwe programma’s, oplopend tot 2 miljard in 2024. Bij aanvang moeten er tien nieuwe films, en 25 nieuwe series klaar zijn. Het gaat dan om onder meer een kerstfilm met Anna Kendrick, een serie met Jeff Goldblum, een film over een sledehond met Willem Dafoe en een Star Wars-serie.

De lancering van de dienst betekent dat alle Disney-producties op termijn uit het Netflix-aanbod verdwijnen. Een aderlating, ook voor Disney: het bedrijf verwacht 150 miljoen dollar mis te lopen door de licentieverkoop te staken.

Goede kaarten

Disney heeft goede kaarten in handen om een succesvolle streamingdienst te worden zei analist Tim Poulus van Telecompaper eerder tegen de Volkskrant. ‘Naast de bekende Disney-titels heeft het concern Hulu (een andere Amerikaanse streamingdienst, red.), sport van ESPN en sinds kort is het ook eigenaar van een groot deel van 21st Century Fox, waar de live Eredivisie-wedstrijden onder vallen. Als ze die content bundelen, kunnen ze erg interessante aanbiedingen doen.’

De aankondiging van Disney+ past in een mediatrend, constateerde Haro Kraak onlangs in de Volkskrant. ‘Rechthebbenden en producenten plaatsen ‘muren om hun titels, nichevorming lijkt de trend. Als gevolg daarvan neemt het illegaal downloaden weer toe, na jaren van gestage daling. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Sandvine. De exclusieve series zijn simpelweg te aanlokkelijk, terwijl het besteedbare inkomen beperkt is.

‘Uiteindelijk’, zegt Lucien Brouwer van Videoland, ‘concurreren we allemaal om de tijd van de kijker. En tot nu toe stijgt de totale mediaconsumptie per persoon.’

Een gemiddelde Amerikaan besteedt per dag inmiddels ruim 11 uur aan mediagebruik, berekende onderzoeksbureau Nielsen. Dat is inclusief muziek luisteren, internetten, op je smartphone kijken en multitasken, zoals sporten en een podcasts luisteren tegelijk. De grens lijkt in zicht: over drie jaar zal de mediatijd slechts 11 minuten gegroeid zijn, voorspelt marktonderzoeker Activate. Minuten die zwaar bevochten zullen worden, door de vele partijen die je aandacht proberen te grijpen.

Is het goed voor onze culturele industrie als Netflix hier een serie komt maken?
Netflix verovert de wereld én verandert  de smaak van de abonnees met series in vreemde talen. Maar is dat goed voor onze cultuursector?

Hoe slaagt Netflix er toch zo goed in de aandacht van al die kijkers wereldwijd vast te houden? Achter de schermen bij de streamingdienst in Californië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.