Film Venetië

Netflix beleeft doorbraak met eerste twee grote filmfestivalprijzen in Venetië

Roma van Alfonso Cuarón wint de Gouden Leeuw op de opvallend sterk bezette 75ste editie van het filmfestival van Venetië. En zo wint betaalzender Netflix na de ruzie met Cannes voor het eerst een echt grote festivalprijs.

Regisseur Alfonso Cuarón poseert met zijn Gouden Leeuw voor beste film. Beeld REUTERS

‘Even zien of ik zijn naam correct kan uitspreken’, grapte Guillermo del Toro zaterdagavond in het festivalpaleis te Venetië. Vervolgens schonk de juryvoorzitter de Gouden Leeuw aan landgenoot en vriend Alfonso Cuarón, voor diens Mexicaanse familiedrama Roma. Zoals iedereen verwachtte en hoopte. Want Roma steeg boven alles uit, zelfs op deze sterk bezette 75ste festivaleditie.

Cuarón droeg de prijs zaterdagavond op aan de ‘vrouw die mij opvoedde’, zijn kindermeisje van vroeger. ‘Deze film is het product van mijn enorme liefde voor jou, voor mijn familie en voor mijn land.’

De 135 minuten lange jarenzeventigfamiliegeschiedenis is vernoemd naar de wijk Colonia Roma in Mexico-Stad, waar tweevoudig Oscarwinnaar Cuarón opgroeide in een middenklassegezin met een inwonend kindermeisje uit een van de oorspronkelijke bevolkingsgroepen van Mexico. 

Decennia later, na zijn reeks Engelstalige succesfilms (Harry Potter 3, Children of Men, Gravity), besloot de nu 56-jarige filmmaker een roerige periode uit zijn jeugd en geboorteland te verfilmen vanuit háár gezichtspunt: de hulp uit de lagere klasse. Want wat wist hij eigenlijk van haar, zijn ‘surrogaatmoeder’? De hoofdrol in Roma wordt gespeeld door Yalitza Aparicio, een jonge Mexicaanse vrouw die nooit eerder acteerde. Cuarón schreef, regisseerde, produceerde, filmde én monteerde het chronologisch opgebouwde neorealistische zwart-witdrama in ruim honderd draaidagen.

Niet in Cannes

Het door Netflix aangekochte winnende Roma zou eerder dit jaar in mei al in wereldpremière gaan op het festival van Cannes, maar mocht van de Fransen als Netflixtitel niet aan de competitie deelnemen: een ‘normale’ Franse bioscooprelease was nu eenmaal een vereiste. Daarop trok de streamingsdienst al zijn films terug. Venetië is minder streng, heette maar liefst drie Netflixfilms welkom in de competitie en bekroonde er twee. Roma is waarschijnlijk in december te zien op de betaalzender en in enkele Nederlandse bioscopen.

Artistiek directeur Alberto Barbera kondigde vooraf al aan dat deze 75ste editie van het filmfestival van Venetië uitzonderlijk rijk bezet was. Geen grootspraak: het tiendaagse festival, het oudste ter wereld, presenteerde een divers palet aan gezichtsbepalende regisseurs: makers van intieme en artistieke films tot grote en geslaagde Hollywoodproducties, ladingen sterren voor de fotografen. 

Venetië profiteert van een gunstige ligging op de kalender: pal voor het bioscoopnajaar en aansluitende prijzenseizoen. Maar de opleving van het festival zit hem allereerst in de programmakeuze: Barbera waakt scherp over artisticiteit in de competitie, trekt de Italiaanse cinema niet al te zeer voor én strikt jaar na jaar ook voldoende hoogwaardige spektakelfilms.

Prijzen

Ook de jury verrichte goed werk. De Griek Yorgos Lanthimos won de grote juryprijs voor The Favourite, een op historische en krankzinnige hof-omstandigheden gebaseerde kostuumkomedie vol vitriool. In The Favourite strijden een gravin (Rachel Weisz) en een verarmde barones om de gunsten van de labiele koningin Anne. The Favourite won tevens de prijs voor beste actrice: Olivia Colman, voor haar spel als koningin. De 44-jarige actrice is binnenkort ook te zien als die andere Britse koningin: Elizabeth in de Netflixserie The Crown. De Amerikaanse acteur Willem Dafoe is met zijn 63 jaar de oudste Vincent van Gogh-filmvertolker ooit en won de prijs voor beste acteur voor zijn rol in Julian Schnabels impressionistische schildersbiopic At Eternity’s Gate.

Olivia Colman met haar Coppa di Volpi voor beste actrice voor haar rol in The Favourite. Beeld AFP
Yorgos Lanthimos met de Zilveren Leeuw voor The Favourite. Beeld AFP

De Zilveren Leeuw, voor beste regie, ging naar Jacques Audiard en zijn western The Sisters Brothers. De humoristische, soepele verfilming van de Canadese bestseller van Patrick deWitt volgt twee harde, maar ook verassend introspectieve beroepsmoordenaars en broers, gespeeld door John C. Reilly en Joaquin Phoenix. Het is de eerste Engelstalige film van de Fransman Audiard, die in Cannes al eens de Gouden Palm won (voor Dheepan).

The Nightingale van de Australische regisseur Jennifer Kent won de speciale juryprijs. In haar 136 minuten lange helletocht door 18de-eeuws koloniaal Tasmanië zetten een jonge Ierse vrouw en een Aboriginal spoorzoeker (Baykali Ganambarr, prijs voor beste jonge acteur) de achtervolging in op de Britse militairen die haar en hem gruwelijk onrecht aandeden.

Ook de prijs voor beste scenario ging naar een western: The Ballad of Buster Scruggs, de tweede Netflixtitel. Of de uit zes delen bestaande westernomnibus van de broers Joel en Ethan Coen in Nederland ook een bioscoopleven wordt gegund is nog onbekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.