Net verschenen titels van Remco Campert, de moeder van Eberhard van der Laan en Anaïs Barbeau-Lavalette

Alle verhalen van Remco Campert, essays over dode kinderen in de Nederlandse literatuur, de oorlogsherinneringen van mevrouw Van der Laan en andere net verschenen titels.

De Bezige Bij; € 25 Beeld rv

Remco Campert 

De verzamelbundel Campert Compleet, die voor het eerst in 1971 ­verscheen, is sedertdien dikwijls herdrukt en weer aangevuld. Aan de nieuwste editie zijn de bundels Om vijf uur in de middag (2010) en Vrienden, vriendinnen en de rest van de wereld (2012) toegevoegd, zodat de verzamelde verhalen van de 88-jarige ­auteur nu meer dan duizend ­pagina’s ­tellen. ‘Het creatieve proces’ is een van de kortste: ‘Vijftig kinderlijkjes drijven in de recreatieruimte van de ­plezierboot Irina, na een aanvaring in minder dan een minuut gezonken in de Wolga, melden duikers volgens Reuters. Er zit een gedicht in, denkt de dichter. ­Alleen: hoe krijgt hij het boven water?’

Verloren; € 29 Beeld rv

Rick Honings e.a. (red.) 

Drie jaar na de dood van zijn zoon Tonio verscheen A.F.Th. van der Heijden in het programma College Tour om geïnterviewd te worden – nauwelijks over zijn boek ­Tonio, wel over zijn verdriet, schaamte, drankgebruik en andere gevoelens. Op ­televisie worden schrijvers niet uitgenodigd als bijzondere talenten die iets ­hebben gemaakt, maar als personages. Zo laat Sander Bax zien in zijn bijdrage aan Van Constantijntje tot Tonio, een essaybundel over het dode kind in de Nederlandse literatuur, van de Middeleeuwen via Vondel en Van Eeden tot Vasalis, Wolkers, Enquist en de roman Malva (2015) van Hagar Peeters, waarin het in 1943 te Gouda gestorven dochtertje van Pablo Neruda alsnog het woord neemt.

De Arbeiderspers; € 17,99

Atte Jongstra

Onder het pseudoniem Arno Breekveld (Bunnik, 1966) publiceerde Atte Jongstra (Terwispel, 1956) jaren her reeds drie dichtbundels met de ‘gestoorde’ teksten van een schizofreen. Nu debuteert hij als dichter onder zijn eigen naam met de bundel Furunkel. In het gedicht ‘Ome Kees’denkt hij terug aan de harde werker en hartelijke oom: ‘Geboren onder ’t teken van de eerlijkheid/ kon je ’t goed met anderen vinden,/ de mensen voelden zich gemakkelijk bij jou’, het kan niet op, totdat de dichter schrijft dat hij danste om de tafel toen hij van ooms overlijden hoorde. Want een voos varken was stiekeme Kees óók.

Lubberhuizen; € 16,99 Beeld rv

J.P. van der Laan-Boelens

De moeder van Eberhard van der Laan heette J.P. van der Laan-Boelens (1914-1993). De vrouw van een huisarts te ­Rijnsburg en moeder van zes kinderen schreef in 1987 haar zoon uitvoerig over haar be­levenissen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vier jaar eerder had hij daar schriftelijk om verzocht. Die vragen over de oorlogs- en bezettingstijd maakten los ‘wat in mijn herinnering lag op­geslagen aan persoonlijke ervaringen’. Nadat Eberhard over dit ­document had verteld in Zomergasten van 30 juli 2017, kwam er opnieuw belangstelling voor de uitgave, die nu is herdrukt: Lieve Eberhard, in antwoord op je vragen, met een voorwoord van dochter Anneke.

Athenaeum; € 29,99 Beeld rv

Louis Paul Boon 

De schrijver die zichzelf ‘Boontje’ noemt, wil een boek schrijven over On­dineke Bosmans, die woont in ‘de stad van de 2 fabrieken’ waar het aldoor regent. Tijdens het schrijven aan die roman wordt Boontje voortdurend geïnterrumpeerd door vrienden en bekenden die hem iets over hun leven of de wereld vertellen. Zodoende wordt de roman De Kapellekensbaan uit 1953 van Louis Paul Boon (1912-1979) een ‘eindeloos uitgerekt moment van verwondering’ én van verdriet over de naoorlogse wereld, waarin het lang zoeken is naar ‘de waarden die waarlijk tellen’. Met een nawoord van Kris Humbeeck is het beroemdste boek van de meester uit Aalst terecht opgenomen in de Perpetua-reeks met de honderd beste boeken van de wereld.

Querido; € 20 Beeld rv

Anaïs Barbeau-Lavalette 

Géén historische roman, zo typeert Anaïs Barbeau-Lavalette (1979) haar ­re­constructie van een vrouwenleven in de marge van de geschiedenis. Het is het ­verhaal van haar grootmoeder. Op haar 18de verliet Suzanne Meloche haar geboortestreek, verhuisde naar Quebec en kwam later terecht in New York en Brussel. Kleindochter Anaïs wil in De vrouw die vluchtte, vertaald door Katelijne De Vuyst, onder meer uitzoeken waarom Suzanne ooit haar man en twee jonge kinderen in de steek heeft gelaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.