Filmrecensie The Day After

Net als Woody Allen kijkt de Koreaanse regisseur Hong San-soo met milde spot naar man-vrouwrelaties ★★★☆☆

Snel is Hong San-soo ook: The Day After is de derde film over overspel die hij in 2017 maakte.

Regie Hong Sang-soo

Met Kwon Hae-hyo, Kim Min-hee, Kim Sae-byeok

92 min., in 10 zalen.

Een mens moet nu eenmaal ergens in geloven, vindt Areum. En een van de dingen waarin zij gelooft, vertelt ze haar baas op haar eerste werkdag, is dat zij zelf niet de hoofdrol speelt in het leven.

Dat is een bescheiden instelling waarvan de egocentrische literair uitgever nog iets kan leren. Bovendien lijkt The Day After haar gelijk te bewijzen: Areum is een toevallige passant, een personage dat op het verkeerde moment op de verkeerde plek is en verzeild raakt in het verhaal van anderen. Haar eerste dag blijkt namelijk precies samen te vallen met het moment waarop de echtgenote van haar baas ontdekt  dat hij haar bedriegt. In de ochtend vraagt Areum nog waar het koffie-apparaat staat, in de middag stormt een wildvreemde vrouw het met manuscripten volgepropte kantoortje binnen en begint op haar in te meppen, ervan overtuigd dat Areum haar mans minnares is.

Regisseur Hong Sang-soo wordt ook wel de Koreaanse Woody Allen genoemd. Ook hij kijkt met milde spot naar man-vrouwrelaties, ook hij speelt met autobiografische elementen en ook hij filmt alsof de duivel hem op de hielen zit. The Day After is een van de drie films over overspel die hij in 2017 maakte, met actrice Kim Min-hee, met wie hij zelf een affaire had.

Meedogenloos is het in zwart-wit gefilmde The Day After voor Bongwan, de baas die dusdanig in de knoop zit met de situatie dat het hem lamslaat. Hij aarzelt, liegt, draait, huilt en ontduikt zijn verantwoordelijk. In een flashback beschuldigt zijn minnares hem van lafheid, zijn nieuwe werkneemster zegt later precies hetzelfde, tijdens een etentje in hetzelfde restaurant. Soo onderstreept dit soort parallellen terwijl hij heen en weer springt in de tijd – een slimme montage waarmee hij fijntjes aantoont dat Bongwan weliswaar gekweld lijkt door spijt, maar dat de geschiedenis zich gemakkelijk, zonder dat hij het zelf door heeft, kan herhalen. Nee, dan doorziet de giechelige,  schijnbaar naïeve Areum de situatie een stuk beter.

Wat overkomt je, wat heb je zelf in de hand? Eén ding is zeker: de boel overgieten met grote hoeveelheden soju, Koreaanse sterke drank, pakt zelden goed uit.