Review

Neruda is geen eenzijdige biografische afrekening

De Pablo Neruda in Neruda is voor een deel de held zoals zijn vereerders die van hem gemaakt hebben. Regisseur Pablo Larraín kiest bewust voor dubbelzinnigheid in zijn sterke filmbiografie.

Is Neruda een biografische film over de befaamde Chileense dichter? Geen eenduidige, in elk geval. Wat misschien ook niet verwacht mag worden van landgenoot Pablo Larraín. De Chileense cineast geeft in al zijn werk blijk van een fascinatie voor de mythevorming rond een publiek imago. Dat was zo in No (2012), Larraíns in jarentachtig-tv-stijl gevatte film over de rol die politieke reclamecampagnes speelden bij het einde van de Chileense dictatuur. En zijn nieuwste, uitstekende film Jackie, waarmee hij momenteel een gooi doet naar de Oscars, toont hoe razend knap Jacqueline Kennedy goochelde met de perceptie van het Amerikaanse publiek.

Neruda

Drama
Regie Pablo Larraín.
Met Luis Gnecco, Gael García Bernal, Mercedes Morán.
107 min., in 22 zalen.

In Neruda treffen we de politiek actieve dichter en Nobelprijswinnaar Pablo Neruda (1904-1973) allereerst in 1948, als linkse senator in zijn vaderland Chili. Hij is een communist, maar wel met de salon in zicht, of het bordeel. En hij verkeert in onmin met het regime, dat de communistische partij, waarvan hij deel uitmaakt, verbiedt. Dus is het tijd om onder te duiken. Hoofdrolspeler Luis Gnecco, die behoorlijk lijkt op de echte Neruda, speelt zijn personage fijnzinnig en enigmatisch: echt grip krijgen we nooit op de schrijver, die weinig sympathiek overkomt.

Als motor onder de film introduceren Larraín en zijn scenarist Guillermo Calderón (El club) de fictieve en enigszins surrealistische detective Óscar Peluchonneau (Gael García Bernal), als de man die Neruda opjaagt. 'Ik ben een groot politieagent', verklaart hij, 'maar ik kan ook een groot kunstenaar zijn.' Ze hebben elkaar nodig, die twee: hun reputatie gedijt bij een grootse klopjacht, die eindigt in een schitterend gefilmde, westernachtige apotheose in de sneeuw. Overal ter wereld is men onder de indruk van Neruda, misschien het heftigst in de Franse salons, waar zijn strijd wordt bezongen door kunstbroeder Pablo Picasso.

Larraíns Neruda mag dan al of niet (deels) fictief zijn - een wat nurkse man, die drukker is met verkleedpartijtjes en prostituees dan met literatuur of de verheffing van het volk - het doet niets af aan de betekenis die hij heeft voor allerlei Chileense bijfiguren in de film, die elk hun eigen Neruda opeisen en vereren. Neruda is geen eenzijdige biografische afrekening.

'Ik moest niet de persoon spelen, maar de plek die hij vertegenwoordigt'

Hoe speel je een enigma en multitalent als de Chileense dichter-politicus Pablo Neruda? Acteur Luis Gnecco: 'Vernietig hem.' Lees het volledige interview (+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden