Nergens tegen

Rutger Wolfson (directeur De Vleeshal Middelburg): ‘Ik ben fan van Antistrot omdat ze fris en actueel zijn. Ze reageren op een vanzelfsprekende manier op de huidige beeldcultuur: niet enorm kritisch, maar met milde humor en snel en vluchtig als die beeldenstroom zelf....

Marina de Vries

Overal duiken ze op: de tekeningen, schilderijen en muurschilderingen van kunstenaarscollectief Antistrot, in musea, kunstcentra of discotheken (Club 11). Het werk bestaat steevast uit een wervelende mix van naakte vrouwen, stoere mannen, snelle auto’s en dieren als tijgers, slangen en rinocerossen. Absurdistische teksten zweven tussen de figuren, die met fijne penselen op papier of muur zijn aangebracht.

Paul Börchers, Johan Kleinjan, David Elshout, Silas Schletterer, Bruno Ferro Xavier da Silva en Michiel Walraven – Antistrot – werken altijd met z’n zessen en schuiven voor een interview gevijven aan. David moet iets afmaken.

Schletterer: ‘We komen eens per week bij elkaar om te schilderen.’ Walraven: ‘Dan werken we spontaan aan de hand van meegebrachte documentatie uit stripboeken, oude tijdschriften, B-films en pornoblaadjes. Daarin zoeken we naar vieze, leuke, grappige en vreemde dingen.’ Schletterer: ‘Die kopiëren we niet klakkeloos, we geven er een eigen draai aan, plakken het hoofd van de een op het lijf van een ander.’

Walraven: ‘We beginnen ieder op een eigen plek. Als je het eerste ding af hebt, kijk je naar de anderen. Vervolgens ontstaat een plan om te spelen met de compositie.’ Ferro Xavier da Silva: ‘Dan zegt Silas bijvoorbeeld ‘daar wil ik een tijger maken’. De volgende zegt: ‘Gaaf, maak hem groen.’ Waarop een ander zegt: ‘Nee, blauw.’ Zo gaat het gewoon.’ Kleinjan: ‘We hebben nooit ruzie. We kennen elkaar door en door.’

Walraven: ‘In de afgelopen jaren is onze beeldtaal hetzelfde gebleven, maar de stijl is mooier geworden, minder rauw. Börchers: ‘We gaan vaker naar het buitenland, naar Tokio, Polen of Miami. Volgend jaar hebben we een solo in New York.’ Schletterer: ‘We hebben ook eigen carrières, als illustrator, muzikant of autonoom kunstenaar. Die gezamenlijke projecten leveren niks op.’ Börchers: ‘We moeten het geld altijd delen met z’n zessen.’

Walraven: ‘Mogelijke thema’s en titels ontstaan vaak gaandeweg, zoals de titel van de muurschildering in Tent, Dierenmuur, om te laten zien hoe nietig de mens is’. We vinden het leuk om een semi-pretentieuze draai aan ons werk te geven. We doen alsof we geëngageerd zijn, maar zijn dat eigenlijk niet.’ Börchers: ‘We zijn nergens tegen. We zijn heel erg voor, namelijk humor.’

Marina de Vries

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden