Recensie Martin Appelo

Negen verhalen – waaronder dat van de schrijver zelf – over hoe ontwrichtend een aanvaring met het tuchtrecht kan zijn (drie sterren)

Martin Appelo: Verslagen door het tuchtrecht – 9 persoonlijke verhalen

Boom; 152 pagina’s; € 18,80.

Een tandarts, gespecialiseerd in ‘lastige patiënten’, krijgt van een collega een doodsbang jongetje doorgestuurd dat tot dusver gillend, schoppend en slaand iedere behandeling getorpedeerd heeft. De tandarts dient een sederende neusspray toe, maar het snipverkouden kind produceert meteen daarop een enorme snottebel. Weg spray. Dus sprayt ze nog een keer. Eenmaal behandeld en weer thuis blijft het kind zolang op de sedatie slapen dat de moeder bang wordt voor een overdosis – de richtlijn is één keer sprayen, niet twee keer – en naar het ziekenhuis gaat. Daar wordt geconstateerd dat er medisch niks mis is. Kind weer naar huis, eind goed, al goed. Toch stappen de ouders naar het medisch tuchtcollege met de klacht dat de tandarts hun kind in gevaar gebracht heeft.

In Verslagen door het tuchtrecht heeft psycholoog en schrijver Martin Appelo negen verhalen verzameld, waaronder dat van hemzelf, van mensen die op een voor hen verbijsterende en ontwrichtende manier met het tuchtrecht in aanvaring zijn gekomen.

Verbijsterend voor de tandarts is de onvriendelijkheid van het college, dat geen rekening houdt met haar staat van dienst, haar verhaal negeert, uitsluitend hamert op het afwijken van de richtlijn voor het sprayen en haar een berisping geeft. Ontwrichtend is de publicatie van haar ‘wangedrag’ in de krant en het BIG-register.

Wie een klacht heeft over een zorgprofessional kan zich in Nederland rechtstreeks melden bij een tuchtcollege. Van de jaarlijkse 1.600 klachten volgt bij zo’n 500 een maatregel die varieert van een waarschuwing of een berisping tot een tijdelijke of definitieve schorsing. Iedere maatregel boven de waarschuwing wordt gepubliceerd in de krant en vermeld in het BIG-register.

Het doel van het tuchtrecht – het verbeteren van de medische zorg – is prima. Wat Appelo laat zien is hoe je, met bijvoorbeeld medicatie, goede voorlichting van zorgverleners en professionele begeleiding van de klagers, kunt voorkomen dat dit doel voorbijgeschoten wordt. Het kan tenslotte niemands bedoeling zijn dat een bevlogen en ervaren tandarts zich ziek moet melden met ernstige psychische klachten en, weer aan het werk, besluit om nooit meer een lastige patiënt te behandelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.