Nederlandse regisseur overtreft Brian De Palma

Peet Gelderblom (45) maakte een hermontage van Brian De Palma's Raising Cain (1992). Die is zo goed dat De Palma hem nu heeft omgedoopt tot 'director's cut'.

John Lithgow (L) in Raising Cain (1992)

Dat kan beter, dacht de Nederlandse regisseur Peet Gelderblom over de film Raising Cain. Hij kreeg een oorspronkelijk script van Brian De Palma in handen, veranderde het wat, knipte de film uit 1992 op, zette de scènes in een andere volgorde en voilà. De thriller over een moordzuchtige kinderpsychiater met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis is nu precies geworden zoals De Palma het ooit bedoeld had, stelt de maestro zelf.

De Palma is zelfs zo ingenomen met het resultaat dat hij erop aandrong dat Gelderbloms versie op de blu-ray staat die in september verschijnt. Als 'director's cut' zelfs, de versie die de regisseur prefereert.

'Het is alsof je een remix hebt gemaakt van een Beatlesalbum en Paul McCartney niet alleen jouw versie beter vindt, maar dat ze die bovendien opnieuw gaan uitbrengen.'

Waarom begon je eigenlijk in 2012 aan het hermonteren van een cultklassieker van een gerenommeerde regisseur?

'Ik ben een enorme De Palmafan. Ik zag Raising Cain in de bioscoop, met een vriendinnetje. Ik vond hem geweldig, zij vond het verschrikkelijk: binnen vijf minuten ontspoort de film volledig. Het wordt zo krankzinnig dat veel mensen afhaken.

'Jaren later kreeg ik er lucht van dat De Palma zelf ook ontevreden was. Na negatieve testscreenings had hij wanhopig de volgorde van de scènes omgegooid - in plaats van een structuur met flashbacks maakte hij er een chronologisch verteld verhaal van. Toen ik dat las, wist ik meteen dat zijn oorspronkelijke idee veel beter zou werken.

'Eigenlijk was ik gewoon nieuwsgierig of het zou lukken om een hermontage te maken met alleen het materiaal van de oorspronkelijke film. In mijn versie word je meer het verhaal ingezogen via de vrouw van de kinderpsychiater. Dat haar echtgenoot zo'n moordlustige gek is, is een verrassende wending geworden.'

Hoe kreeg De Palma jouw versie van Raising Cain in handen?

'Hij bewaart altijd afstand tot zijn fans, maar houdt via internet wel bij wat er over hem geschreven wordt. Mijn film en het video-essay over mijn werkwijze stonden op de filmwebsite IndieWire.

'In interviews had hij al een paar keer laten vallen dat hij mijn 're-cut' beter vond dan zijn film. Dat was al eervol. Maar toen kreeg ik van de moderator van een De Palmawebsite een mail van De Palma zelf doorgespeeld. Daarin stond dat hij het belangrijk vond dat ook mijn versie op de blu-ray zou komen. Hij wilde daar wel wat mensen voor bellen. Dat hij het een 'director's cut' noemt, hoorde ik pas later.'

Heb je hem zelf nou nog gesproken?

'Nee. Ik heb hem wel een e-mail gestuurd omdat het me leuk leek hem te interviewen over het creatieve proces achter Raising Cain. Daar heb ik niets op gehoord. Hij is ook niet de meest vriendelijke, warme persoonlijkheid, hoor. Misschien komt het nog.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.