Nederlandse poëzie steeds populairder

Het gaat goed met de Nederlandse poëzie. De gedachte dat dichtbundels niet gelezen worden, is volgens kenners achterhaald. 'Je hoort het altijd iedereen roepen, maar er bestaan geen harde cijfers over', zegt Jos Joosten, hoogleraar Nederlandse Letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. 'Poëzie wordt nog steeds veel uitgegeven. Dat zouden uitgeverijen niet doen als er geen brood in te verdienen was.'

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Volgens de Nederlandse poëzie-encyclopedie kwamen er dit jaar 120 dichtbundels en 15 bloemlezingen uit. Onderzoeksbureau GFK berekende in samenwerking met CPNB dat binnen het genre twintig procent meer omzet werd gegenereerd dan vorig jaar, al was dat mede te danken aan het populaire Die van die van u (Annie M.G. Schmidt). 'Maar er wordt in ieder geval weer poëzie verkocht', zegt medewerker Cary Richards.

We doen het zelfs beter dan de ons omringende landen, zegt Thomas Möhlmann, poëziemedewerker van het Nederlands Letterenfonds. 'Vooral als je naar de oplagecijfers kijkt.' In Frankrijk en Duitsland telt de eerste druk van een dichtbundel meestal 500 tot 1000 exemplaren. 'Dat is hetzelfde aantal als in Nederland, terwijl we hier een kleinere bevolkingsgroep bedienen.'

Minder toegankelijk

Toch staan deze cijfers in schril contrast met een goed verkopende roman. A.F.Th. van der Heijden, die eerder de P.C. Hooftprijs kreeg, verkocht van Tonio binnen twee jaar 175 duizend exemplaren - een aantal dat in de poëzie bij lange na niet wordt gehaald. Vanwaar die geringe belangstelling?

'Poëzie is nu eenmaal minder toegankelijk dan een spannend boek', zegt dichter Ingmar Heytze. 'Mensen denken al gauw: daar ben ik vast te stom voor. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.' Volgens hoogleraar Josten is de gemiddelde poëzieliefhebber het best te vergelijken met een WK-kijker. 'Ik keek deze zomer met plezier alle duels van Oranje, maar ga nu echt niet een wedstrijd van NEC tegen Rhoda JC kijken. De harde kern is klein.'

Ervaring

Marije Koens, directeur van de literaire stichting Perdu, ziet door de opkomst van literaire avonden en evenementen als Poetry Slam bovendien een nieuwe tendens ontstaan. 'Poëzie wordt tegenwoordig op veel meer manieren onder de aandacht gebracht dan alleen met een dichtbundel', zegt zij. 'Mensen willen dichtkunst samen beleven. Dat is leuker dan thuis in je eentje lezen.' Het aantal lezers is volgens Koens dan ook geen goede graadmeter. 'Het gaat om de ervaring.'

Uit een belronde onder dichters blijkt het optreedcircuit een belangrijke bron van inkomsten. 'Van een boek houd je zo'n tien procent over', zegt Bart FM Droog. 'Dat is te weinig om van te leven.' Ingmar Heytze heeft het altijd als een gegeven beschouwd dat dichtbundels relatief weinig verkopen. 'Je moet er dingen naast doen, dat is nu eenmaal zo.'

De dichter Ingmar Heytze in 2012. Beeld afp
De dichter Ingmar Heytze in 2012.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden