'Nederlandse Netflix' heeft 't zwaar

De hoge verwachtingen rondom het gezamenlijke terugkijkkanaal van publieke en commerciële omroep worden nog niet waargemaakt. De kijkers stromen niet bepaald massaal toe, en waarom zouden ze ook?

Toni & Tony: Zo vader, zo zoon van RTL is te zien via NLziet. Beeld anp

Het moest de Nederlandse Netflix worden. NLZiet, de streamingsdienst van NPO, RTL en SBS gezamenlijk, werd een jaar geleden ronkend aangekondigd. Op het lanceringsfeestje in de Hilversumse restaurantvilla Déja Vù spraken de drie grote omroepen over 'de toekomst van het online kijken'. 'We moeten boven onszelf uitstijgen en buiten de eigen grenzen treden', sprak RTL-directeur Bert Habets, die zelf in het najaar van 2013 de aanzet had gegeven tot wat hij en zijn concurrenten graag een 'unieke samenwerking' noemen.

Het idee: één gezamenlijk platform, waar kijkers voor 7,95 euro per maand eerder uitgezonden programma's van publieke omroep, RTL én SBS kunnen terugkijken via pc, smartphone of tablet, alles in hoge beeldkwaliteit en zonder reclame.

Ondermaats

Een klein jaar later is van die prachtige plannen maar weinig over. De laatste - en enige - update van de app voor iOS en Android dateert van augustus 2014 en niemand heeft het nog over NLziet. In januari lanceerde RTL haar eigen onbeperkte terugkijkservice: met dezelfde RTL-programma's, voor de helft van de prijs (3,99 euro).

Directeur Niels Baas van NLziet zegt dat de dienst 'gestaag groeit', maar wil niets kwijt over het aantal abonnees. Al in oktober spraken omroepbazen als Avrotros-directeur Eric van Stade en VPRO-baas Lennart van der Meulen hun zorgen uit over de voortgang van het project, dat volgens hen slecht gepromoot is en te weinig uniek materiaal bevat. 'Het idee is goed, de uitwerking ondermaats', zegt redacteur Joost Schellevis van techblog Tweakers.

Toevoeging?

Volgens critici is onduidelijk wat NLZiet toevoegt aan het bestaande aanbod. Tv-programma's terugkijken 'waar en wanneer je maar wilt' kan al jaren gratis via de verschillende Uitzending-gemist-services. Terwijl je bij NLziet Nederlandse programma's kunt kiezen die eerder al op tv zijn geweest, krijg je bij Netflix voor evenveel geld een breed scala aan internationale series, films en documentaires. Het aanbod bij NLziet is bovendien maximaal een jaar na uitzending terug te kijken en populaire buitenlandse series als CSI ontbreken door rechtenkwesties. 'Tenzij je graag afleveringen van Goede Tijden, Slechte Tijden terugkijkt, is er weinig reden om een abonnement te nemen', zegt Schellevis.

Bijna een jaar na lancering is NLZiet nog onbekend bij het grote publiek. Hoewel verondersteld mag worden dat NPO, RTL en SBS samen meer dan voldoende promotiekanalen hebben, is de dienst nauwelijks zichtbaar.

Reactie NPO, RTL, SBS

De drie initiatiefnemers van NLziet willen niet weten van een flop. NPO, RTL en SBS laten in een reactie weten nog altijd te geloven in de dienst. 'We gaan gestaag verder', zegt Frans Klein, tv-directeur van de NPO. Volgens hem is het logisch dat het nog niet stormloopt. 'Veel rechten waren nog niet geregeld voor NLziet, daar zijn we nu hard mee bezig. De catalogus wordt echt verder uitgebreid.' RTL Nederland beaamt dit: 'Het is ook de reden dat we, alledrie, volop investeren', meldt Arno Otto. 'We zijn hard bezig het platform te verbeteren. Bovendien gaan we de distributie uitbreiden naar smart-tv's en krijgen de mobiele apps een update. De nieuwe campagne van NLziet gaat volgende maand van start.'

Technisch mankement

Maar dat is niet het enige dat NLziet parten speelt. Ook technisch mankeert er het nodige. Al snel na de lancering hekelden techbloggers de 'verwarrende' interface. Wie NLZiet opent, ziet drie kolommen met daarin de logo's van NPO Plus, RTL XL en KIJK, SBS' gemist-dienst. Na je keuze, word je doorgestuurd naar de betreffende website. NLziet heeft namelijk geen eigen systeem, maar bestaat uit de gekoppelde gemistdiensten van de drie omroepen, met elk hun eigen techniek. Goedkoop voor de omroepbazen, maar onhandig voor de gebruiker: grasduinen in de collectie moet in drie etappes.

NLziet bevat dezelfde programma's als de bestaande terugkijkdiensten. Bij de commerciële omroepen staan sommige video's achter een betaalmuur, maar het aanbod van Uitzending Gemist (NPO) is vrijwel gratis. De NLziet-abonnee die zich realiseert dat minstens de helft van de content elders gratis te zien is, bekruipt toch het gevoel dat hij een kat in de zak heeft gekocht.

Bugs

Zowel app als website van NLziet kampt met bugs. Er wordt op reviewsites volop geklaagd over technische aspecten als vastlopen en inloggen. Alle strubbelingen vinden hun oorsprong in één achterliggend probleem: geen van de oprichters voelt zich verantwoordelijk voor het succes van NLziet. Weliswaar stond Bert Habets samen met NPO-directeur Henk Hagoort en SBS-baas Peter de Mönnik aan de wieg van de streamingsdienst en vormen ze het bestuur, alle omroepen benadrukken dat NLziet een 'eigen entiteit' is. Ze willen niet reageren op de vraag hoe het nu met NLziet gaat en verwijzen consequent naar directeur Baas. 'Hij gaat daarover.'

En terwijl miljoenenbedrijf Netflix wereldwijd 2.000 mensen in vaste dienst heeft, moet NLziet het doen met een man of vijf: een techneut, een marketeer, een analist, een secretaresse en een directeur. Gelukkig krijgt directeur Baas naar eigen zeggen wel 'enorm veel back-up' van de drie omroepbazen. 'We spreken elkaar regelmatig: ongeveer een keer per maand.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden