Nederlandse MySpace opent aanval op Hyves

Met een ‘offline’ feest werd donderdagavond in Amsterdam het startschot gegeven voor een nieuw online netwerk: de Nederlandse versie van MySpace.

Van onze verslaggeefster Heleen van Lier

MySpace is een sociaal netwerk waar leden profielen aan kunnen maken waar zij van alles op kwijt kunnen. MySpace staat internationaal bekend om de muziekpagina’s die de website herbergt. Vele bekende internationale sterren hebben er een profiel. Volgens Alexa, dat internetstatistieken bijhoudt, is MySpace nummer zes van meest populaire websites ter wereld.

Radinck van Vollenhoven, leidinggevende van het achtkoppige team in Nederland, is vol vertrouwen dat MySpace ook in Nederland het grootste online sociale netwerk wordt. Er zijn nu een half miljoen Nederlanders lid van de internationale versie, maar met de komst van de lokale versie hoopt MySpace Hyves te gaan overtreffen.

Van de markt gedrukt
Van Vollenhoven: 'In andere landen met vergelijkbare lokale successen is het ook gelukt.' 'In de Verenigde Staten heeft MySpace het oudere, toen populaire, netwerk Friendster van de markt gedrukt', zegt Van Vollenhoven

Volgens Van Vollenhoven heeft MySpace iets te bieden dat lokale netwerksites niet hebben: een internationaal netwerk. Je komt er bijvoorbeeld Peruaanse bands tegen en je kunt vrienden worden met mensen uit 26 verschillende landen. 'En MySpace biedt unieke eigen content, zoals muziek', zegt hij.

Veel bands zijn dankzij MySpace doorgebroken of zijn er mede door bekend geworden. MySpace organiseert regelmatig concerten voor de door de MySpace-community ontdekte bands. Dat is nog iets waar MySpace zich mee wil onderscheiden van andere sociale netwerken: de online wereld naar de offline wereld brengen.

\N Beeld
\N

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden