Nederlandse gamemakers stoken graag fikkie

Nederlandse computerontwikkelaars blijken geregeld brand te stichten in de Mont Blanc-tunnel...

Dat doen de softwaremakers met instemming van de Frans-Italiaanse exploitant van de 43 jaar oude doorgang in de Alpen – en louter virtueel. Het consortium GEIE-TMB heeft bij het Delftse bedrijf E-Semble een computerspel besteld, waarmee de reddingsdiensten op computers kunnen oefenen op rampen in de tunnel.

Negen jaar geleden kwamen 39 mensen om het leven toen een Belgische vrachtauto met bloem en margarine vlam vatte in de tunnel. Er waren eerder branden geweest, maar die waren steeds door de bestuurders geblust.

De Virtual Mont Blanc Tunnel is een van de 33 ‘grotere’ games die op dit moment in Nederland worden ontwikkeld. Dat blijkt een inventarisatie van Control, een vakblad voor de Nederlandse gamesindustrie. ‘We weten allemaal dat er in Nederland en België wordt gewerkt aan ‘‘tig’’ spellen’, zegt de redactie. ‘Maar welke?’ Ze heeft een rondgang gemaakt langs de gamesontwikkelaars.

Brand blijkt een geliefd onderwerp voor spellenmakers. E-Semble maakt ook een rampensimulator voor de regionale brandweer Zuid Holland Zuid. Dat wil kunnen oefenen op ongelukken op het spoor door Dordrecht en Schiedam loopt en volgens de ontwikkelaars tot de meest risicovolle spoorlocaties behoort door het grote aantal treinen dat met gevaarlijke stoffen van Rotterdam richting België en Duitland dendert.

E-Semble heeft ook een rampentrainer gebouwd voor de overheid van Estland. Concurrent Vstep in Rotterdam maakt van zijn serieuze brandweersimulator een versie voor de consument, die volgend jaar wordt uitgebracht voor de Xbox 360 en de pc.

Ook het Amsterdamse Little Chicken legt zich vooral toe op games voor educatieve en commerciële doeleinden. Het verwacht nog deze maand een game uit te brengen die studenten warm moet laten lopen voor bêtavakken. Ze spelen in Medical Investigators een detective die in een moordzaak zijn eigen onschuld moet bewijzen. Voor Vredestein maakt Little Chicken een spel dat consumenten voor nieuwe banden van het merk moet interesseren.

Het grootste spel in ontwikkeling is Killzone 2, dat aan de Herengracht in Amsterdam wordt voltooid door Guerrilla Games. In een interview met de Volkskrant in 2006 zeiden de makers de productie van het spel voor Sony’s PlayStation meer kost dan de duurste film ooit in Nederland gemaakt. Dat is Zwartboek van Paul Verhoeven, waarin 16 miljoen euro werd gestoken.

Van de eerste Killzone, uitgebracht in 2004, zijn wereldwijd meer dan twee miljoen stuks verkocht. Het spel bracht ongeveer 100 miljoen euro op. Aan Killzone 2 werken meer dan 120 man.

De meeste titels staan op stapel bij Team6. Vier autoracegames en twee knokspellen heeft het bedrijf in Assen in voorbereiding, waarvan er vier nog dit jaar zouden moeten verschijnen.

Uitgever Matthijs Dierckx Kuijper van het vaktijdschrift Control rangschikt tien games onder de grotere projecten, die meer dan een miljoen euro kosten. De rest vergt 2 tot 3 ton tot een miljoen aan ontwikkelingskosten.

Het overzicht in het blad is overigens verre van compleet. Een van de grootste uitgevers van games in Nederland, Playlogic, wordt niet vermeld. Dat heeft voor het tweede kwartaal van dit jaar vijf spellen in voorbereiding, waaronder de strategische game WorldShift en Red Bull BC One voor de Nintendo DS, gebaseerd op de breakdance-toernooien van het energiedrankje.

Beelden uit een rampensimulator van het bedrijf E-Semble.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.